Sinaasappelcake

Sinaasappelcake
En daar stond ik dan een paar weken geleden bij Broese boekverkopers in Utrecht, met een stapeltje boekenbonnen in mijn hand voor een kast boordevol kook- en bakboeken. Ik was met een vriendin gezellig een dagje shoppen, maar in geen enkele winkel bleef iets aan mijn vingers kleven. Totdat we aan het einde van de dag op mijn verzoek de boekwinkel binnenliepen, en de paradijsdeuren voor heel even geopend werden. Het water liep mij bij elk bakboek dat ik uit de kast trok in de mond, wat een keuze. Uiteindelijk ben ik goed geslaagd en kon mijn dag niet meer stuk. 

Eén van de boeken die ik kocht was van Kristen Miglore, Genius Desserts (100 recipes that will change the way you bake). Dit exemplaar stond al een tijdje op mijn lijstje en nu liep ik er toevallig tegenaan. Het is echt een fantastisch boek met een breed scala aan verrukkelijke recepten (die iedereen kan maken) van de beste kookboek auteurs en bakkers ter wereld, met foto’s om van te watertanden en leuke verhaaltjes. Een echte ‘must have’ voor in de boekenkast. 

Dit recept voor sinaasappelcake is er ook in te vinden, een cake die zeker niet mag ontbreken op je repertoire. Het geheim: je verwerkt er hele sinaasappels in, met schil en al. En dat is geen grapje. Het resultaat is een verrukkelijke vochtige citruscake bomvol smaak, die alleen maar lekkerder wordt naarmate de tijd verstrijkt. De cake heeft een klein bittertje in zich, en dat is ook wel eens een keer fijn. Maar mocht je hier geen fan van zijn, dan kun je de cake altijd nog bestrijken met een zoet glazuur. Meng hiervoor 185 g poedersuiker (eventueel meer als dat nodig is) met 2 eetlepels en 1 theelepel vers geperst sinaasappelsap.  


Ingrediënten
  • 225 g boter, zacht
  • 250 g fijne kristalsuiker
  • 3 eieren (L)
  • 2 sinaasappels (ongeveer 450 g)
  • 315 g bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • ¼ tl zuiveringszout
  • ¼ tl zout
Extra nodig
Tulbandvorm met 2,4 liter inhoud, foodprocessor/staafmixer
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 55 minuten oven, 2 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 165°. Vet de bakvorm goed in met boter en bestuif met bloem. Klop de overtollige bloem eruit. 
  • Was de sinaasappels en wrijf ze droog. Snijd met een scherp mes de kontjes van beide sinaasappels. Snijd de sinaasappels (met schil en al) in stukken en verwijder eventuele pitjes.
  • Doe de stukken sinaasappel in de foodprocessor en maal tot een puree waarin nog minieme stukjes schil te ontwaren zijn. Je kunt hier ook een staafmixer voor gebruiken. Meet 355 g van de puree af. 
  • Klop de boter samen met de suiker in 3 tot 5 minuten tot een luchtig mengsel.
  • Voeg één voor één de eieren toe. Voeg het volgende ei pas toe als het vorige helemaal is opgenomen. 
  • Voeg de sinaasappelpuree toe en klop goed door elkaar. 
  • Zeef de bloem, het bakpoeder, het zuiveringszout en het zout boven de kom en klop kort door het beslag, tot de ingrediënten zijn opgenomen. 
  • Schep het beslag in de bakvorm en strijk glad. 
  • Bak de cake in het midden van de oven in ongeveer 55 minuten goudbruin en gaar. De cake moet stevig aanvoelen en wanneer je er een prikker insteekt blijven er wat kruimels aan hangen. 
  • Laat de cake 10 minuten afkoelen in de vorm en stort hem dan op een rooster om helemaal af te koelen.


Reacties