Ricotta plaatcake met zomerfruit

Ricotta plaatcake met zomerfruit
 

 

Met de tropische temperaturen van deze zomer is het niet altijd een pretje om in de keuken staan. De avondmaaltijd heeft bij mij in de afgelopen periode dan ook vooral bestaan uit kant-en-klare salades, brood, en nog meer kant-en-klare salades. Maar als fervent thuisbakker kan ik niet helemaal wegblijven uit de keuken.

Ook in de zomer heb ik namelijk gewoon zin iets lekkers. Bakken is voor mij ook echt een genietmomentje, en dan maakt het niets uit in welk jaargetijde ik zit. Al die heerlijke geuren in mijn keuken tijdens het bakken kan ik trouwens ook niet missen, en de zomer is natuurlijk het seizoen met het lekkerste fruit: mijn favoriete bakingrediënt (naast chocolade dan). Redenen genoeg om mijn oven zo nu en dan toch even aan te zetten.

En met ze zomer in mijn bol, is het ook leuk om de zomer op je gebaksbordje te hebben liggen. Recentelijk maakte ik daarom deze ricotta plaatcake met zomerfruit. En het fijne is dat je al het zomerfruit dat je lekker vindt kunt gebruiken. Omdat ik niet kon kiezen heb ik perziken, nectarines, abrikozen, frambozen, bramen, blauwe bessen en kersen gebruikt. Het resultaat was een zeer kleurrijke, luchtige, frisse, smaakvolle en perfect zoete cake. Elke hap was echt puur genieten.

Tip: de cake smaakt koel het lekkerst ~ snijd pruimen, perziken, nectarines en/of abrikozen in partjes. Grote aardbeien en kersen kun je halveren


Ingrediënten

  • 135 g boter
  • 200 g fijne kristalsuiker
  • 10 g vanillesuiker
  • 4 eieren
  • 330 g ricotta
  • 235 g bloem
  • 14 g bakpoeder
  • 2 el tijmblaadjes
  • rasp van 1 ½ citroen (groot)
  • zomerfruit naar keuze

Extra nodig
Rechthoekige bakvorm / bakplaat van 25 x 38 cm, bakpapier
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 50-55 minuten oven, minstens 2 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed de vorm met een groot vel bakpapier.
  • Klop de boter met de fijne kristalsuiker en de vanillesuiker tot een romig mengsel.
  • Klop één voor één de eieren erdoor. Klop na elke toevoeging goed door.
  • Klop er de citroenrasp en vervolgens de ricotta door.
  • Zeef de bloem en het bakpoeder boven de kom en spatel dit samen met de tijmblaadjes luchtig erdoor tot een dik en glad beslag.
  • Schep het beslag in de vorm en strijk gelijkmatig glad.
  • Verdeel het fruit over het beslag. Je hoeft het fruit niet aan te drukken.
  • Plaats de vorm in het midden van de voorverwarmde oven en bak de cake in ongeveer 50-55 minuten gaar.
  • Haal de cake uit de oven en laat in de vorm tot kamertemperatuur afkoelen.
  • Bestrooi de cake vlak voor het serveren met poedersuiker.






Bron recept: gebaseerd op een recept uit Delicious. Hét zoetboek!

Reacties

  1. Zo mooi om te zien deze plaatcake! Prachtig met al die kleuren en vormen en dat al het fruit mooi heel is gebleven en niet naar beneden is gezakt. Ik heb 'm vandaag gemaakt en hij is super goed gelukt! En ook nog 'ns heel lekker! Dank je wel voor het recept! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze lijkt mij super lekker. Mag ik misschien vragen hoeveel fruit je ongeveer in totaal nodig hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judith,
      Het precieze gewicht weet ik niet meer, maar ik schat zo'n 500-750 g gram (afhankelijk van het soort fruit dat je gebruikt, frambozen en kersen wegen natuurlijk minder dan perziken).
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  3. Dit wil ik wel eens uitproberen :D Kan je ook diepvriesfruit gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Voor deze cake zou ik zelf persoonlijk geen diepvriesfruit gebruiken, omdat dit fruit na het ontdooien vaak heel nat/vochtig is en je daarmee je de cake ook te nat maakt. Als het kan dus vers fruit gebruiken.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  4. Voor hoeveel personen is bovengenoemde lekkere taart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Excuses voor mijn late reactie, ik ben op 21 mei bevallen van onze zoon en heb sindsdien even geen aandacht aan mijn blog besteed.
      Dat ligt er natuurlijk aan hoe groot je de stukken snijd. Maar ik schat voor zo'n 12-15 personen.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten