Brownies met kersen

Brownies met kersen
Omdat mijn familieleden, vrienden en collega’s weten dat ik een fervent thuisbakker ben, ondervinden ze om de een of andere reden altijd enige schroom om mij een taartje voor te schotelen. En dan maakt het niet uit of ze het taartje zelf gebakken hebben of bij de HEMA hebben gekocht, er lijkt altijd enige nervositeit in de lucht te hangen… Alsof ze wachten op het moment dat ik mezelf (mega) kritisch over de smaak ga uitlaten. 

En hoewel ik zeker niet te beroerd ben om in hun bijzijn mijn ongezouten mening over van alles en nog wat te ventileren, zal ik over taartjes van anderen niet snel heel negatief oordelen. De meeste taartjes zijn namelijk gewoon prima, en soms ook ontzettend lekker. 

En wanneer ik de eerste hapjes genomen heb volgt steevast de onvermijdelijke ‘smaakte het een beetje lekker?’ –vraag en is er vervolgens altijd wel iemand die wil weten wat ik nu het allerlekkerste baksel vind, of wat ik recentelijk voor lekkers heb gegeten. 

De lekkerste baksels zijn natuurlijk baksels met chocolade, en kort geleden heb ik deze overheerlijke brownies met kersen gemaakt. Een lekkernij waarin mijn twee favoriete ingrediënten gecombineerd worden, chocolade en zomerfruit. Elke hap was dan ook tongstrelend lekker. De brownies zijn heerlijk rijk van smaak, zacht, smeuïg en kleverig en (als kers op de taart) hebben ze een heerlijke frisheid dankzij de verse kersen. Onweerstaanbaar lekker. Wie deze brownies voor mij zal bakken krijgt zeker allebei mijn duimen omhoog. 

Tip: ik heb de kersen op het browniebeslag gelegd, maar je kunt ze natuurlijk ook door het beslag spatelen. 


Ingrediënten
  • 225 g extra pure chocolade 
  • 225 g ongezouten roomboter
  • 3 eieren (L)
  • 325 g fijne kristalsuiker
  • 150 g zelfrijzend bakmeel
  • 225 g kersen
Extra nodig
Brownie bakvorm van 28 x 18 cm, bakpapier, kersenontpitter
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, ca. 40 minuten oven, 1 ½ uur wachten

  • Verwarm de oven voor op 180°C. Vet de bakvorm in en bekleed met bakpapier. 
  • Was de kersen, dep ze droog en ontpit ze. Zet apart. 
  • Hak de chocolade grof en de boter in blokjes. 
  • Smelt de chocolade en boter samen in een kom au bain-marie. Roer tot een glad mengsel en neem dan de kom van de pan. Laat iets afkoelen. 
  • Klop de eieren met de suiker tot een dik en romig mengsel. 
  • Klop de chocoladeboter langzaam door het ei-mengsel.
  • Zeef het zelfrijzend bakmeel boven de kom en spatel dit luchtig door het chocoladebeslag. 
  • Schenk het beslag in de bakvorm en strijk glad. 
  • Halveer de kersen en druk ze lichtjes in het beslag. 
  • Bak de browniekoek ca. 40 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, tot de bovenkant net stevig aanvoelt. Controleer na 30 minuten hoe ver je koek is. 
  • Haal de browniekoek uit de oven en laat hem in de vorm afkoelen. 





Bron recept: Vier de zomer met Janneke Philippi

Reacties