Rum-rozijnen tulbandjes met botercrème

Rum-rozijnen tulbandjes met botercrème
Hoe leuk het ook is om mijn eigen zoete blog te hebben en mijn proefpanel wekelijks nieuwe zoete baksels voor te schotelen, moet ik wel constateren dat er helaas ook één groot nadeel aan kleeft: de meeste baksels die ik ooit gemaakt heb zal ik nooit meer bakken. Een blog vraagt immers om nieuwe recepten en dan kan ik niet steeds hetzelfde blijven maken. En dat vind ik soms echt heel erg jammer. 

Neem nu bijvoorbeeld het recept voor rum-rozijnencakejes dat ik in januari 2013 plaatste. In die tijd bakte ik ze nog regelmatig even tussendoor. Gewoon omdat we er zin in hadden, en omdat er altijd nog wel een plekje vrij was voor een luchtig cakeje met een vleugje rum-smaak. Maar inmiddels kan ik mezelf al niet meer heugen wanneer ik ze voor het laatst gebakken heb. 

Mijn proefpanel vond het daarom de hoogste tijd dat ik ze weer eens ging maken, maar ik moest dit dus wel met een twist doen: het recept is aangepast en in plaats van cakejes maakte ik er tulbandjes van. Net zo lekker (en misschien zelfs wel lekkerder) en een stuk feestelijker om naar te kijken. En ik gaf de tulbandjes nog wat extra’s mee, een botercrème op smaak gebracht met rum, want wat ik in al die jaren bakken wel geleerd heb is dat een scheutje drank de smaak een flinke positieve boost kan geven. Mijn proefpanel heeft er weer ouderwets van zitten smullen. 


Ingrediënten
  • 200 g rozijnen
  • 70 ml bruine rum + 4 tl 
  • 350 g boter
  • 200 g fijne kristalsuiker
  • geraspte schil van ¼  citroen
  • snufje zout
  • 4 eieren
  • 260 g bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • 70 g zure room
  • 135 g poedersuiker
  • 1 ½ tl volle melk
Extra nodig
Tulbandvormpjes met een totale inhoud van ca. 2 liter
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 30-35 minuten oven, 1 nacht wachten

  • Begin een avond van tevoren met dit recept. Was de rozijnen, dep ze droog met wat keukenpapier en doe ze in een ruime kom. 
  • Breng 70 ml bruine ruim in een steelpannetje aan de kook en giet deze over de rozijnen. Laat de rozijnen 1 nacht wellen.
  • Verwarm de oven voor op 160°C. Vet de tulbandvormpjes in en bestuif ze met bloem. Klop de overtollige bloem eruit. 
  • Klop 200 g boter met 200 g fijne kristalsuiker, de citroenrasp en een snufje zout tot een romig mengsel. 
  • Meng er vervolgens één voor één de 4 eieren door. Klop na elk ei goed door. 
  • Zeef 235 g bloem en 2 tl bakpoeder boven het beslag en spatel dit erdoor.
  • Spatel er vervolgens 70 g zure room door.
  • Meng de gewelde rozijnen met 25 g bloem en spatel ze dan door het cakebeslag. 
  • Schep het beslag in de tulbandvormpjes en strijk glad.
  • Bak de tulbandjes in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 30-35 minuten goudbruin en gaar. 
  • Laat de tulbandjes na het bakken 5 minuten afkoelen in hun vormpjes en stort ze vervolgens op een rooster om verder af te koelen. 
  • Klop 150 g boter met 135 g poedersuiker romig. 
  • Klop er vervolgens 1 ½ tl melk door gevolgd door 4 tl rum. Voeg niet alle rum tegelijk toe om te vermijden dat de botercrème gaat schiften. Voeg eerst 2 tl toe, mix tot alles goed is opgenomen en voeg dan weer 2 tl toe. 
  • Spuit de botercrème op de tulbandjes of serveer hem erbij. 




Bron recept: gebaseerd op een recept van Rutger van den Broek, Cakes

Reacties