Oudewijvenkoek

Oudewijvenkoek
Inmiddels zijn mijn ontbijtgewoonten wat veranderd, maar tot niet zo lang geleden at ik elke ochtend een plakje ontbijtkoek bij mijn ochtendmaaltijd. Heerlijk. Ik ben er nog steeds dol op, maar ik begin er mijn dag niet meer mee: ontbijtkoek, of een andere soort kruidkoek, eet ik nu liever als tussendoortje. 

En vooral erg lekker vind ik dan de oudewijvenkoek. Een koek die vroeger ook vaak op mijn ontbijtbordje lag, maar die in het noorden van ons land (Groningen) traditioneel, meestal royaal besmeerd met boter, bij een kopje koffie gegeten wordt (Ain plakje Olwief bai de leut is altied goud). Nu kom ik niet uit het noorden, en drink ik ook geen koffie, dus ik voel me vrij deze lekkernij op andere momenten van de dag te nuttigen. En omdat ik er zo dol op ben, moest ik hem gewoon een keertje zelf bakken. 

In Het Nederlands Bakboek van Gaitra Pagrach-Chandra kwam ik dit verrukkelijke recept tegen. Het moeilijkste aan het hele recept is dat je je wilskracht aan moet spreken, want na het bakken moet de koek een paar dagen rijpen. En dat je hem niet meteen aan mag snijden is echt lastig, want de geur die je keuken vult tijdens het bakken is echt om van te watertanden. De smaak van de koek gelukkig na die paar dagen wachten ook. Ik zou hem de hele dag door wel kunnen eten. Mmmmm. 


Ingrediënten
  • 250 g (fijn) roggemeel + extra voor bestuiven
  • 1 tl gemalen anijszaad
  • 1 ¼ tl bakpoeder
  • ¾ tl zuiveringszout
  • 150 g keukenstroop 
  • 175 g blanke stroop (glucosestroop)
  • 125 ml water
  • ¼ tl natuurazijn
Extra nodig
Brood/cakevorm met 1,25 liter inhoud, bakpapier, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 45 minuten oven, 2 dagen wachten


  • Verwarm de oven voor op 160°C. Bekleed de bakvorm met een dubbele laag bakpapier. 
  • Zeef het roggemeel samen met het gemalen anijszaad, het bakpoeder en het zuiveringszout boven een kom. Roer door elkaar met een garde. 
  • Doe de keukenstroop samen met de blanke stroop en het water in een steelpan. Verwarm het geheel zachtjes, al roerend, totdat het gelijkmatig vloeibaar en niet meer stroperig is.
  • Laat afkoelen tot ongeveer lichaamstemperatuur. Roer er dan de natuurazijn door. 
  • Giet het stroopmengsel over de droge ingrediënten en roer goed tot je een glad en egaal gekleurd mengsel hebt. 
  • Doe dit mengsel in de bakvorm en strijk glad met een vochtige rubberen spatel, of gebruik je vochtige handen.
  • Bestuif de bovenkant met roggemeel.
  • Bak de koek in ongeveer 45 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven. Controleer dit door een sateprikker midden in de koek te steken, deze moet er schoon uit komen.
  • Haal de koek uit de vorm en laat hem volledig afkoelen op een rooster.
  • Wikkel de koek goed in meerdere lagen huishoudfolie en doe hem in een goed afgesloten trommel.
  • Laat hem zo minstens twee dagen rijpen. 
  • Serveer de koek in plakken, bestreken met boter. 


Reacties

  1. Wat een geweldig recept. Wij wonen in Zweden dus voor ons echt een Nederlands lekkernij. 👍

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten