Koffietulbandjes met kokos & chocolade-karamelglazuur

Koffietulbandjes met kokos & chocolade-karamelglazuur
Je herkent het vast wel: zit je na je lunchpauze weer aan je bureau met een hele waslijst aan taken die je in de middag nog moet doen, heb je nauwelijks nog energie om je ogen open te houden. De after lunch dip, iets wat mij helaas ook wel eens overkomt, en iets wat ik totaal niet logisch vind. In mijn pauze wandel ik namelijk altijd een half uurtje in de frisse lucht samen met een collega, waarna ik mezelf altijd super fit voel. Maar toch, zo rond een uur of twee slaat de vermoeidheid toe, waarna deze rond half vier weer verdwijnt. Heel vervelend. 

Op het internet zijn genoeg tips te vinden om zo’n energiedip te voorkomen, eet bijvoorbeeld geen snelle suikers en drink niet teveel koffie, omdat na de suiker- en cafeïne-piek ook weer snel een dip volgt, waardoor je je juist vermoeider voelt. En toch blijkt in mijn geval dat ik ook weer niet alles moet geloven wat op het internet te lezen valt, want deze koffietulbandjes bleken voor mij recentelijk dé remedie tegen de after lunch dip. Ja, van deze traktatie mét suiker en cafeïne werd ik juist productiever. Heel erg fijn. 

Of ze voor jou ook de oplossing zijn weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat je ze zeker een keer wilt bakken, want wat zijn ze verrukkelijk. De tulbandjes hebben een  heerlijke zachte & smeuïge structuur, zijn rijk van smaak, de combinatie van koffie & kokos is er een om je vingers bij af te likken en het kleverige chocolade-karamelglazuur maakt elke hap waanzinnig lekker. Dus mochten ze niet helpen tegen de after lunch dip, dan geven ze je humeur in ieder geval een flinke oppepper. 


Ingrediënten
  • 4 el espressopoeder
  • 150 ml kokend water
  • 165 g boter
  • 180 g bloem
  • 2 ¼ tl bakpoeder
  • ½ tl zout
  • 80 g geraspte kokos
  • 3 eieren (L)
  • 392 g fijne kristalsuiker
  • ¼ tl vanillepoeder
  • 150 ml slagroom
  • 15 g golden syrup
  • 2 tl cacaopoeder
Extra nodig
Tulbandvormpjes met een totale inhoud van 1 ½ liter
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 20 minuten oven, 1 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 175°C. Vet de tulbandvormpjes in met boter en bestuif met bloem. 
  • Meng 150 ml kokend water met 4 eetlepels espressopoeder en roer goed door elkaar. Zet apart en laat afkoelen. 
  • Smelt 150 g boter. Zet apart en laat afkoelen. 
  • Zeef 180 g bloem, 2 ¼ tl bakpoeder en ¼ tl zout boven een kom en voeg 80 g geraspte kokos toe. Roer door elkaar met een garde en zet apart. 
  • Klop in een andere kom 3 eieren met 280 g fijne kristalsuiker en ¼ tl vanillepoeder licht en luchtig. 
  • Voeg het bloem-mengsel toe en roer tot een glad mengsel. 
  • Voeg de gesmolten boter en de sterke espresso toe en roer tot een glad mengsel. 
  • Giet het beslag in de tulbandvormpjes (vul ze voor max. 2/3). 
  • Bak de tulbandjes in het midden van de voorverwarmde oven in ca. 20 minuten gaar, test dit met een sateprikker. 
  • Laat de tulbandjes 5 minuten afkoelen in hun vorm en stort ze dan op een rooster om helemaal af te koelen. 
  • Maak het glazuur. 
  • Roer in een steelpan 112 g fijne kristalsuiker, 150 ml slagroom, 15 g boter, 15 g golden syrup en ¼ tl zout door elkaar. 
  • Breng het mengsel al roerend aan de kook. 
  • Laat het mengsel ongeveer 15 minuten op laag vuur sudderen, of tot het mengsel dikker wordt. Roer echt maar heel af en toe (een keer of twee, teveel roeren maakt de karamel korrelig).
  • Zeef 2 tl cacaopoeder boven de karamel en roer tot deze is opgenomen. 
  • Laat de karamel ongeveer 5-10 minuten afkoelen en giet hem dan over de tulbandjes. 
  • Bestrooi met geraspte kokos of kokoschips. Serveer. 




Bron recept: blog Call me Cupcake

Reacties