Karamel-appelkoekjes

Karamel-appelkoekjes
Koekjes. Eigenlijk altijd makkelijk om zelf te maken, eenvoudig om mee te nemen en (bijna) altijd verrukkelijk. Het is de perfecte snack voor zo even tussendoor wanneer je er zin in hebt. 

Er zijn van die dagen dat ik een onbedwingbare drang heb om deze lekkernijen zelf te bakken. En als die drang er is, dan moet ik er wel aan toegeven. Oven aan, deeg kneden, afbakken, en genieten maar. 

Recentelijk heb ik deze karamel-appelkoekjes gebakken. En het rook tijdens het bakken zó lekker in mijn keuken dat ik, toen de koekjes eenmaal klaar waren, er uit de oven zo hup vier achter elkaar heb opgegeten. Ik heb niet eens gewacht tot ze helemaal afgekoeld waren. En oh, wat zijn ze heerlijk. Met elke hap proef je een lekkere mix van stukjes zachte appel & zoete kleverige karamel. En niet getreurd als alle koekjes op zijn, het recept is zo makkelijk & snel, je trekt in een mum van tijd weer een nieuwe bakplaat vol geurende koekjes uit je oven.


Ingrediënten
  • 175 g boter, zacht
  • 150 g lichtbruine basterdsuiker
  • 2 eidooiers
  • 150 g zelfrijzend bakmeel
  • 50 g hazelnootmeel
  • 75 g volkorenmeel
  • 100 g fudge, in kleine stukjes gesneden
  • 100 g gedroogde appeltjes, in kleine stukjes gesneden
Extra nodig
Bakplaat, bakpapier
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 15 minuten oven, 20 minuten wachten

  • Verwarm de oven voor op 175°C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. 
  • Klop 175 g zachte boter en 150 g lichtbruine basterdsuiker tot een licht en luchtig mengsel.
  • Voeg de twee eidooiers toe en klop tot ze zijn opgenomen. 
  • Voeg 150 g zelfrijzend bakmeel, 50 g hazelnootmeel en 75 g volkorenmeel toe. Klop kort door elkaar.
  • Voeg de stukjes fudge en appel toe en kneed alles goed door. 
  • Vorm 30 balletjes van het deeg.
  • Leg de balletjes met minimaal 5 centimeter tussenruimte op de bakplaat.
  • Bak de koekjes in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 15 minuten gaar.
  • Laat de koekjes 5 minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze dan voorzichtig op een rooster om verder af te koelen. De koekjes zijn na het bakken nog slap maar ze worden krokant tijdens het afkoelen.



Bron recept: magazine TIP nr. 3 2005

Reacties

  1. Hoi Tessa, ziet er goed uit! Waar haal ik gedroogde appeltjes?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erik, ik heb ze zelf online gekocht (bij de notenshop) omdat ik ze hier in de supermarkt(en) niet kon vinden. Maar als ik online rond kijk zouden biologische supermarkten ze moeten verkopen, en anders misschien op de markt bij de notenkraam.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten