Chocolade tulbandjes

Chocolade tulbandjes
Het klink misschien raar, maar soms heb ik het gevoel dat ik misschien beter als een Oempa Loempa geboren had kunnen worden. Deze personen, uit de boeken Sjakie en de chocoladefabriek en Sjakie en de grote glazen lift van schrijver Roald Dahl, verlangen namelijk hun leven lang naar cacaobonen. Ze praten er de hele dag over en ze dromen er de hele nacht van. Je hoeft het woord cacaoboon maar tegen een Oempa Loempa te zeggen, en het water loopt hem of haar meteen in de mond. Willy Wonka noemt ze niet voor niets Kakau-bouters. 

Pas in de fabriek komen ze er achter dat je van cacaobonen iets heel lekkers kunt maken: chocolade. Wat een genot moet het voor hen zijn om in hun bootje over de chocoladerivier in de fabriek te kunnen roeien. En wat ben ik jaloers. Ik kan me dan ook bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die niet warm of koud worden van chocolade, wiens speekselklieren stoïcijns blijven onder de geur of aanblik, of zelfs de gedachte eraan. Ik ben gewoon een chocoholic, en ik moet zo nu en dan chocolade eten. 

Gelukkig is één van deze chocolade tulbandjes genoeg om aan mijn chocoladebehoefte te voldoen. Elke hap is onweerstaanbaar lekker. Het zijn elegante cakejes, absoluut feest-waardig, maar zo eenvoudig dat je ze elke dag zou kunnen maken. En wanneer je er wat vers fruit en lobbig geslagen slagroom bij serveert, is het extra genieten geblazen. 

Tip: voor deze tulbandjes heb ik de 'Heritage Bundtlette Pan' van Nordic Ware gebruikt. 


Ingrediënten
  • 90 ml zonnebloemolie
  • 1 ei
  • 30 ml karnemelk
  • 150 g Griekse yoghurt
  • 1 tl vanille-extract
  • 150 g fijne kristalsuiker
  • 150 g zelfrijzend bakmeel
  • 65 g cacaopoeder
  • 240 g poedersuiker
  • 2 ½ el kokend water
Extra nodig
Kleine tulbandvormpjes met een gezamenlijke inhoud van 1,5 liter
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 35 minuten oven, 1 uur wachten

  • Verwarm de oven voor op 160°C. Vet de bakvormpjes in en bestuif met bloem. Klop de overtollige bloem eruit. 
  • Doe de zonnebloemolie, het ei, de karnemelk, de yoghurt, het vanille-extract en de fijne kristalsuiker in een kom. Klop deze ingrediënten goed door elkaar. 
  • Zeef het zelfrijzend bakmeel en 35 g cacaopoeder boven de kom en klop tot een glad mengsel.
  • Giet het beslag in de voorbereide bakvormpjes en bak de tulbandjes ca. 35 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, of tot een erin gestoken satéprikker er schoon uitkomt.
  • Laat de tulbandjes 5 minuten afkoelen in de bakvorm en stort ze dan op een rooster om helemaal af te koelen. 
  • Zeef 240 g poedersuiker en 30 g cacaopoeder boven een kom. 
  • Voeg ca. 2 ½ eetlepel kokend water toe en meng door elkaar tot een dik glazuur.
  • Lepel het glazuur over de tulbandjes en laat opstijven.
  • Serveer. 




Bron recept: naar een recept uit Donna Hay Magazine nr. 100

Reacties