Honing-yoghurt brunchtaartjes met fruit

Honing-yoghurt brunchtaartjes met fruit
Vakantie. Een periode waarin ik langer slaap, later naar bed ga en waarin eigenlijk gewoon mijn hele dagritme er anders uit ziet. Zo ook mijn eet-ritme. Ik ontbijt later, schuif ook later aan voor de avondmaaltijd en trek (meestal) meer tijd uit om te eten. Ik hoef mezelf tenslotte in de vakantie niet te haasten, er zijn geen collega’s die op mij wachten en ik heb geen belangrijke verplichtingen die aan een tijdstip gebonden zijn. Een fijn voordeel van langer de tijd nemen voor het eten van mijn maaltijden, is dat ik er echt optimaal van kan genieten en ik tussendoor minder ga snacken omdat ik echt geen trek heb. 

En dit genieten gaat nóg makkelijker wanneer je van de maaltijd een klein feestje maakt. En op feestjes mogen taartjes natuurlijk niet ontbreken, vandaar dat ik mezelf al enkele malen op deze honing-yoghurt brunchtaartjes met vers fruit heb getrakteerd. Soms heb ik gewoon tijdens het ontbijt/de brunch/de lunch geen zin in (afbak)broodjes, en daarnaast past iets fris en fruitigs ook beter in deze tijd van het jaar. De taartjes zijn gemaakt van granola-koekjes, een beetje honing en Griekse yoghurt en ze zijn gekroond met vers fruit. Het maakt deze taartjes een lust voor het oog en de smaakpapillen. Met deze traktatie in het vooruitzicht, is opstaan in de ochtend helemaal geen probleem. 

Tip: Natuurlijk zijn deze taartjes ideaal voor het ontbijt of de brunch/lunch, maar ze doen het ook heel goed ’s middags bij de thee of ’s avonds als toetje. De taartjes moeten wel enige tijd opstijven in de koelkast, dus bedenk op tijd wanneer je ze wilt gaan eten. 


Ingrediënten
  • 250 g Verkade Granola Cranberry koekjes
  • 115 boter
  • 300 g Griekse yoghurt
  • 2 el (acacia)honing 
  • 50 ml slagroom
  • 3 blaadjes witte gelatine
  • vers fruit naar keuze
Extra nodig
5 kookringen  van 7 cm doorsnee en 5,5 cm hoog, bakpapier, foodprocessor, huishoudfolie,
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, minstens 3 uur wachten


  • Week de gelatine 30 minuten in ruim koud water.
  • Leg een vel bakpapier op een snijplank. Bekleed de binnenkant van elke kookring met een strook bakpapier. Plak het bakpapier met wat boter vast aan de ring. Plaats de kookringen op de snijplank.
  • Maal de Verkade Granola Cranberry koekjes fijn in de foodprocessor. Smelt de boter in een steelpan en meng er de koekkruimels door. 
  • Verdeel het koekkruimelmengsel over de kookringen en druk aan met bijvoorbeeld de bolle kant van een lepel. Plaats de snijplank met de ringen in de koelkast. 
  • Klop de Griekse yoghurt, de (acacia)honing en de slagroom enkele minuten op hoge snelheid goed door elkaar.
  • Knijp de gelatine uit en smelt deze in een schaaltje in de magnetron op vol vermogen. Let op: de gelatine smelt in een paar seconden. 
  • Klop de gelatine door het yoghurt-mengsel. 
  • Haal de taartbodempjes uit de koelkast en verdeel er het yoghurt-mengsel over. Strijk glad.
  • Laat de taartjes afgedekt met huishoudfolie minstens 3 uur opstijven in de koelkast. 
  • Haal de taartjes uit de koelkast en verwijder de kookringen en het bakpapier. 
  • Garneer de taartjes met vers fruit naar keuze.
  • Serveer.



Honing-yoghurt brunchtaartjes met fruit

Reacties