Whisky chocolade truffels met pecannoten

Whisky chocolade truffels met pecannoten
Wanneer je voor de eerste keer op vakantie gaat naar Schotland, mag een bezoekje aan een whisky distilleerderij natuurlijk niet ontbreken. Zeg je Schotland, dan zeg je whisky. Ik had nog nooit in mijn leven whisky geproefd, maar toen er vorig jaar na afloop van de rondleiding door Dewar’s Aberfeldy Distillery een glas onder mijn neus geschoven werd, besloot ik toch een slokje te nemen (het rook gewoon heel erg lekker en ik was nieuwsgierig naar de smaak). 

Na één nipje kwam ik tot de conclusie dat whisky drinken niet voor mij was weggelegd. Zelden had ik zoiets smerigs geproefd. Als aandenken aan Schotland besloot ik wel een whisky-kookboek mee naar huis te nemen, de recepten kon ik immers vast wel met een andere drank maken. 

Kort na mijn vakantie ontmoette ik mijn vriend, en hij vindt whisky echt fantastisch: gewoon om van te genieten op een (zaterdag)avond op de bank met een goed boek, of wanneer hij iets speciaals te vieren heeft. Maar al zijn pogingen om mij er ook van te laten genieten ten spijt, ik wilde geen glas whisky meer aanraken. Tot hij een paar maanden geleden een whisky gevonden had waarvan hij zeker wist dat deze bij mij zou passen. En hij had gelijk, ik vond hem echt heel erg lekker. Sindsdien proef ik elke keer een paar slokken uit zijn glas, voor mij een ideale manier om whisky te leren drinken. 

En nu whisky voor mij geen glas bocht meer is, besloot ik het whisky-kookboek maar eens uit de kast te trekken, met deze whisky chocolade truffels met pecannoten als resultaat. Het originele recept vraagt om Auchentoshan Three Wood Malt Whisky. De zachtheid en nootachtige, kruidige ondertoon hiervan zouden de chocolade en pecannoten perfect aanvullen. Ik heb gewoon de whisky gebruikt die mijn vriend op dat moment open had staan. Van whisky-smaken heb ik (nog) geen verstand, maar ik kan je wel zeggen dat deze truffels echt verrukkelijk smaken.



Ingrediënten
  • 125 g pecannoten
  • 150 g chocolade cake
  • 175 g poedersuiker
  • ½ -1 el golden syrup
  • 30 ml whisky
  • cacaopoeder
Extra nodig
foodprocessor
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 3 uur wachten


  • Doe 125 g pecannoten in de foodprocessor en maal ze fijn.
  • Voeg 150 g chocoladecake toe en maal ook deze fijn. Zorg dat de cake en de noten goed gemengd worden.
  • Doe het mengsel in een ruime kom.
  • Voeg 175 g poedersuiker toe en roer deze door het mengsel met een garde.
  • Voeg ½ el golden syrup en 30 ml whisky toe. Meng de ingrediënten door elkaar. Dit gaat het makkelijkst met je handen. Als het mengsel niet voldoende plakt, voeg dan nog een ½ el golden syrup toe.
  • Rol het mengsel tot balletjes. Rol de balletjes door de cacaopoeder.
  • Plaats de truffels in de koelkast tot ze stevig zijn.
  • Bewaar ze in een luchtdichte verpakking in de koelkast.





Bron recept: The Whisky Kitchen (100 ways with whisky and food), Sheila McConachie & Graham Harvey

 

 


Reacties

  1. Toeval of niet? Ik was net van plan om dit jaar met kerst whisky truffels te gaan maken. Moest nog een recept zoeken. Welke whisky heb je gebruikt als ik vragen mag?
    Ik kan er ook niet aan wennen hoor, misschien ook omdat manlief een voorkeur heeft voor hele rokerige whisky's.
    Vorig jaar heb ik whisky fudge gemaakt trouwens, met smokehead, the sherrybomb. Die vielen zeer in de smaak.
    Super bedankt voor je recept!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Whisky fudge klinkt erg lekker! De whisky die ik gebruikt heb is Aberlour 12 years double cask matured.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten