Witte chocolade cheesecake met frambozen

Een versierde paastak, chocolade paashazen, bont gekleurde paaseieren, een paasbrunch met speciaal paas-tafellaken en paasstol, een bloemstuk op tafel en de vrolijke & frisse kleuren wit, geel en groen: het hoort allemaal bij Pasen en het echte paasgevoel.

Wat voor mij en mijn familie ook echt bij Pasen hoort zijn lammetjes. En dit komt omdat midden in de mooie Staatsbossen van mijn dorp ‘Stichting Het Schaap’ jaarlijks activiteiten rondom de schaapskooi organiseert. En zo mag iedereen al jarenlang op eerste paasdag lammetjes komen kijken & aaien op de traditionele Lammetjesdag. Dus na de paasbrunch trekken mijn familie en ik altijd even de bossen in om de schaapjes te bewonderen. Heerlijk vrolijk dartele pluizenbolletjes die springend en rennend door de schaapskooi gaan, terwijl ze blaten naar elkaar en naar hun moeder. Voor mij toch wel het ultieme teken van de lente. 

En omdat Pasen en lammetjes voor mij zo onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, moest ik dit thema gewoon in één van mijn paasbaksels verwerken. Vandaar dat ik deze zoete, frisse, zachte & romige witte chocolade cheesecake, met krokante koekbodem en zoet-zure frambozen, vermomd heb als een lammetjestaart. Leuk om naar te kijken, nog leuker om op te eten.

Tip: voor deze taart heb ik als versiering de ‘Dobla chocoladedecoratie meringue’ gebruikt, te koop bij Bouwhuis.


Ingrediënten
  • 130 g Bastogne koeken
  • 50 g boter
  • 4 ½ blaadje witte gelatine
  • 180 g witte chocolade 
  • 180 g zoete gecondenseerde melk, gekoeld
  • 180 g slagroom
  • 40 g kristalsuiker
  • 300 g roomkaas
  • 200 g verse frambozen
Extra nodig
Taartring (of springvorm) van 20 cm doorsnee, bord, bakpapier, acetaatfolie, foodprocessor, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
60 minuten bereiding, 1 nacht wachten


  • Bekleed een bord met bakpapier. Bekleed de binnenzijde van de taartring met acetaatfolie. Plaats de taartring op het bord.
  • Week 4 ½ blaadje witte gelatine in ruim koud water.
  • Maal de Bastogne koeken fijn in de foodprocessor. 
  • Smelt 50 g boter in een steelpan en voeg er de koekkruimels aan toe. Roer goed door elkaar.
  • Schep het kruimelmengsel in de taartring en verdeel gelijkmatig. Druk met de achterkant van een lepel of de onderkant van een glas de kruimels stevig aan op de bodem. 
  • Verdeel 125 g frambozen over de koekbodem. Plaats in de koelkast. 
  • Hak 180 g witte chocolade fijn en smelt au bain-marie.
  • Klop 180 g gekoelde zoete gecondenseerde melk samen met 180 g slagroom en 40 g kristalsuiker tot het mengsel dik wordt. 
  • Klop in een andere kom de roomkaas los. 
  • Verwarm de gelatine met aanhangend water in een steelpannetje op laag vuur. Roer tot de gelatine is gesmolten. Haal de pan van het vuur en laat iets afkoelen.
  • Klop de gesmolten gelatine door de roomkaas. 
  • Klop vervolgens het roomkaasmengsel door het slagroommengsel en spatel er ten slotte de gesmolten witte chocolade door. 
  • Haal de taartring uit de koelkast en giet ongeveer de helft van het roomkaasmengsel uit over de frambozen. 
  • Leg hier 75 g frambozen op, die je iets in het mengsel drukt.
  • Giet hier het resterende roomkaasmengsel over uit. Strijk glad.
  • Dek af met huishoudfolie en plaats een nacht in de koelkast om op te stijven. 
  • Haal de taart voorzichtig uit de vorm en plaats op een taartschaal.
  • Versier de taart naar wens met witte chocoladekrullen / meringue toefjes / slagroom toeven / verse frambozen. 




Tip: voor het maken van het lammetjeshoofdje heb ik vier verschillende kleuren fondant gebruikt. Voor het gezicht en de oortjes 'Elegant Ivory', voor de wangetjes 'Natural Beige', voor het neusje en de binnenkant van de oortjes 'Pastel Pink' en voor de oogjes en de mond 'Raven Black'. De bloemetjes zijn 'Suikerdecoratie bloemetjes'.  

Reacties