Frambozen tulband

Frambozen tulband
 
 

Ah, heerlijk, de lente is weer aangebroken. Jonge schapen, bloesem, krokussen, vogels die hun nest bouwen en het eerste frisse groen dat terugkeert in het landschap om je heen. Puur genieten.

In één van de zalen van de 'Galleria degli Uffizi' (kunstmuseum) in Florence is het gewoon het hele jaar door lente, want hier schittert namelijk La Primavera (de lente), een van de bekendste schilderijen van Sandro Botticelli. Wat meteen opvalt aan dit schilderij is de grote hoeveelheid verschillende bloemen die erop staan afgebeeld, bloemen waarvan de meesten (maar niet allemaal) in het voorjaar in de heuvels rondom Florence bloeien. Midden in deze bloemenpracht staat Flora afgebeeld (de Romeinse godin van de lente en de bloemen), gekleed in een jurk met ontelbare bloemen en een bloemenkrans op haar hoofd.

Toen ik deze frambozen tulband aan het versieren was met roze primula roosjes en witte bosviooltjes, had ik meteen dit schilderij en Flora op mijn netvlies staan. Ik vergeet dan ook nooit meer hoe erg ik onder de indruk was toen ik dit kunstwerk voor het eerst in Florence zag hangen. Deze associatie maakt deze tulband voor mij dan ook direct tot een echte lente-traktatie. De lente associëren we trouwens daarnaast met licht, fris en kleurrijk, en dat is precies zoals ik dit baksel wil omschrijven.

Geniet ervan.


Ingrediënten

  • 2 eieren (L)
  • 135 g fijne kristalsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 70 ml olijfolie extra vierge
  • 50 ml volle melk
  • 200 g bloem
  • 1 tl bakpoeder
  • 125 g verse frambozen

Extra nodig
Tulbandvorm met 1,8 liter inhoud
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 45 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Vet de tulbandvorm goed in en bestuif hem met bloem. Klop de overtollige bloem eruit.
  • Doe de eieren samen met de fijne kristalsuiker en de vanillesuiker in een kom en klop dit luchtig.
  • Voeg langzaam en al kloppend de olijfolie en daarna de melk toe.
  • Zeef de bloem en het bakpoeder boven het mengsel en spatel dit er luchtig door, tot je een glad beslag hebt.
  • Giet de helft van het beslag in de tulbandvorm en druk hier ongeveer 1/3 van de verse frambozen in.
  • Giet het resterende beslag erover en druk hier de resterende frambozen in.
  • Bak de tulband in het midden van de voorverwarmde oven in ca. 45 minuten goudbruin en gaar. Controleer of de cake gaar is door een prikker in het midden van de cake te steken: deze moet er weer schoon uitkomen.
  • Laat de tulband 10 minuten afkoelen in de vorm en stort deze dan op een rooster.
  • Laat de tulband verder afkoelen op het rooster.
  • Bestrooi de tulband voor het serveren eventueel met poedersuiker (of versier met eetbare bloemen) en serveer warm of op kamertemperatuur.





Reacties

  1. Hi, ik heb deze cake gisteren gebakken, maar ik vroeg me af of er niet te veel bakpoeder in gaat??
    Groeten, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Nelleke,
      Dank je wel voor je oplettendheid! In de ingrediëntenlijst is echt een enorme fout geslopen, het moet 1 tl bakpoeder zijn en niet 7. Excuses voor deze blunder.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten