Hazelnoot-meringuerol met Frangelicoroom & karamel

Hazelnoot-meringuerol met Frangelicoroom & karamel
Voor een zoetekauw & bakfanaat als ik is de aanloop naar Kerst niet altijd even fijn, want van de gedachte aan het kerstdiner kan ik soms helemaal in de stress schieten. Wat voor dessert moet ik maken? De keuze is elke keer weer moeilijk. Vooral omdat mijn familie weet wat ik allemaal kan, dus de lat op voorhand hoog ligt. En dan ben ik ook nog iemand die de lat graag nóg wat hoger legt, gewoon om iedereen te blijven verassen. 

Maar stiekem ben ik natuurlijk elk jaar op zoek naar een dessert dat behoorlijk makkelijk is om te maken, maar er super indrukwekkend uit ziet en fantastisch smaakt. Gelukkig is daar Yvette van Boven to the rescue, die in haar ge-wel-di-ge boek Home Sweet Home Xmas een aantal fantastische kerstdesserts op een rijtje heeft gezet, onder andere deze hazelnoot-meringuerol met Frangelicoroom & karamel. Een dessert dat aan al mijn eisen voldoet. 

De dunne rol van hazelnoot-koffie meringue is besmeerd met een mascarpone-Frangelico mengsel en overgoten met een zachte karamelsaus. De combinatie van ingrediënten is een match made in heaven, de smaak is dan ook te omschrijven als de overtreffende trap van fantastisch. Jammer dat ik mijn familie ieder jaar iets nieuws wil voorschotelen, anders werd deze meringuerol een vast nummer op het kerstmenu.  


Ingrediënten
  • 200 g mascarpone
  • 200 ml slagroom + 3 el
  • 4 el Frangelico (hazelnootlikeur)
  • 2 tl espressopoeder
  • ½ tl kokend water
  • 4 eiwitten (L)
  • 180 g fijne kristalsuiker
  • 3 tl maïzena
  • 1 tl witte wijnazijn
  • 75 g hazelnootmeel
  • poedersuiker
  • 180 g zachte karamel fudge
Extra nodig
Rechthoekige bakplaat van min. 20 x 30 cm (en max. 25 x 38 cm) met omhoogstaande rand, bakpapier, huishoudfolie, schone theedoek
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, 22-25 minuten oven, 15 minuten wachten


  • Klop de mascarpone samen met 200 ml slagroom en de Frangelico tot een dikke crème. Dek de crème af met huishoudfolie en zet hem tot gebruik in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 160°C. Vet de bakplaat in met boter en bekleed hem met bakpapier. 
  • Meng  2 tl espressopoeder met ½ tl kokend water. Roer goed door en laat afkoelen. 
  • Klop de eiwitten tot schuim en voeg beetje bij beetje de fijne kristalsuiker toe. 
  • Klop daarna tot een stevig en dik schuim. Je moet de kom ondersteboven kunnen houden zonder dat het schuim eruit glijdt. 
  • Spatel er luchtig de maïzena en witte wijnazijn door. 
  • Spatel er vervolgens de espresso en het hazelnootmeel door. 
  • Schep het schuim op de bakplaat en strijk het uit en glad met een spatel. 
  • Bak de meringueplak ongeveer 22-25 minuten in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Leg ondertussen een schone theedoek op je werkblad. Leg hier een stuk bakpapier op en bestrooi dit royaal met poedersuiker.
  • Haal de bakplaat uit de oven en laat de meringue 3 minuten afkoelen. Keer hem om op het bakpapier. Verwijder de bakplaat en trek voorzichtig het papier van de meringue af. 
  • Laat de meringue ongeveer 10 minuten afkoelen. 
  • Strijk de mascarponevulling in een egale laag uit over de afgekoelde meringueplak, maar houd ongeveer 2 centimeter aan één korte kant vrij. 
  • Rol de meringueplak heel voorzichtig met behulp van het bakpapier op vanaf de andere korte kant. 
  • Leg de meringuerol voorzichtig op een schaal. 
  • Bestrooi de rol met poedersuiker. 
  • Doe de fudge samen met 3 el slagroom in een steelpan en plaats deze boven laag vuur. 
  • Laat de fudge, onder regelmatig roeren, smelten. Blijf roeren tot je een glad mengsel gekregen hebt. Blijf tijdens het smelten in de buurt van de pan, want voor je het weet brandt de fudge aan. 
  • Laat de saus iets afkoelen en schenk hem in dunne stralen over de rol (voor wat meer precisie kan je hiervoor een spuitzak gebruiken).
  • Serveer. 


Reacties

  1. Deze is heerlijk. Ik heb voor sinterklaas de twist gemaakt om een speculaasmerengue met amandelspijsroom te maken. Dan doe je geroosterde amandelen en speculaaskruiden door de merengue en amandelspijs en Amaretto door de room. Echt bijzonder lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh wow, dat klinkt ook verrukkelijk! Ik zal deze variant in gedachten houden voor volgend jaar :)
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  2. Kan je dit dessert ook van te voren maken (behalve karamelsaus)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem,
      Ik zou dit dessert niet al te lang van te voren maken. Na een tijdje wordt alles wel heel erg zacht. Dus maximaal een dag van tevoren denk ik zo.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  3. Hoi Tessa,
    Hoeveel mensen maak ik blij met deze hoeveelheid? Ik maak met Kerst het toetje voor 6 volwassenen en 3 kinderen...
    Thnx, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erik,
      De rol is 20 centimeter lang, dus ik denk dat je er zo'n 7 à 8 man gelukkig mee kan maken.
      Fijne dagen!
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  4. Geen idee wat er verkeerd gaat.. maar gaat er als luchtig mengsel in en komt er uit als een plate pannekoek.. vak geregeld dit soort dingen . Maar deze is nu voor de 4de x mislukt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Ik durf zo ook niet te zeggen wat er mis gaat. Wat ik wel weet is dat de meringueplak er niet zo dik uitkomt als bij andere meringuerollen die ik gemaakt heb. Zoals je ook op de foto kan zien heeft de plak niet heel veel volume. Dus wellicht is het niet mislukt.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten