Chocolade schuimkransjes

Chocolade schuimkransjes
Hoewel er niemand in mijn familie aan mijn fanatisme voor bakken kan tippen, vindt mijn oudste zus het ook leuk om zo nu en dan creatief in de keuken bezig te zijn. Haar twee oudste kinderen helpen dan graag een handje met mama mee. En een recept van tante Tessa uitproberen is op die momenten uiteraard het leukste om te doen. Van mijn zus kwam dan ook het verzoek of ik een makkelijk kerstrecept zou kunnen plaatsen, iets waar mijn nichtje en neefje ook bij zouden kunnen helpen. Bijvoorbeeld schuimkransjes? 

Tuurlijk! Ik ben echt dól op schuimkransjes. Wanneer mijn moeder vroeger een schaal met deze ronde meringue koekjes (bestrooid met musketzaad in allerlei kleurtjes) op tafel zette, kwam ik meteen helemaal in de kerststemming. En dat is nu eigenlijk nog steeds het geval. Natuurlijk kun je ze heel gemakkelijk in een grote zak in de supermarkt kopen, maar het is echt heel eenvoudig om ze zelf te maken. 

En zo kun je heerlijk variëren met de smaak en het uiterlijk, dus je kunt ze zo uitbundig versieren met allerlei feestfrutsels als je zelf wilt. En zelfgemaakt smaakt nu eenmaal toch wat lekkerder. Elke hap is heerlijk knapperig, zoet en bevredigend. Een rood lintje eraan en het is een feestelijk gezicht om ze in de boom te zien hangen. En hang je ze niet in de boom, dan doen ze het ook goed als cadeautje eronder. 

Tip: de kransjes blijven het langste lekker wanneer je ze in een luchtdichte trommel bewaard.


Ingrediënten
  • 3 eiwitten
  • 100 g fijne kristalsuiker
  • 90 g poedersuiker, gezeefd
  • 3 el cacaopoeder, gezeefd
  • fijn gehakte noten, optioneel
  • amandelschaafsel, optioneel
  • decoratieparels/musketzaad, optioneel
  • getempereerde pure/melk/witte chocolade, optioneel
Extra nodig
Bakplaat, bakpapier, spuitzak, groot gekarteld spuitmondje
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 2-3 uur oven, 2 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 90°C. Bekleed de bakplaat met bakpapier.
  • Klop de eiwitten in een vetvrije kom tot zachte pieken. 
  • Voeg vervolgens tijdens het kloppen geleidelijk de fijne kristalsuiker toe en klop tot het eiwit stijf is. 
  • Spatel voorzichtig en luchtig de poedersuiker en het cacaopoeder door de eiwitten. 
  • Vul een spuitzak met groot gekarteld spuitmondje met het schuim en spuit kransjes op de bakplaat. 
  • Bestrooi de kransjes eventueel met fijn gehakte noten, amandelschaalfsel of decoratieparels. 
  • Plaats de bakplaat in het midden van de voorverwarmde oven en laat de kransjes ca. 2 à 3 uur drogen. 
  • Draai de oven uit en laat de kransjes afkoelen in de dichte oven. 
  • Decoreer de schuimkransjes eventueel met getempereerde chocolade en andere versiersels.
  • Serveer.


Reacties