Chocoladetulband met pindakaas

Chocoladetulband met pindakaas

 

Dat ik veel spullen nodig zou hebben voor ons kleintje dat op komst is, was voor mij niets nieuws. Maar toch kreeg ik het een beetje benauwd na het zien van onze positieve zwangerschapstest. We wonen namelijk niet heel erg groot, en waar moet ik alles laten zonder dat ons huis er enorm vol van zou worden? 

De enige oplossing was een “grote schoonmaak”: we hebben allerlei spullen verkocht en onze zolder is een hoop gevulde bananendozen rijker. Onze ‘hobbykamer’ hebben we omgetoverd in een babykamer. En dat betekende dat o.a. mijn geliefde boekenkast met bakboeken verplaatst moest worden. Een deel van de boekcollectie heeft inmiddels een nieuw plekje gekregen in huis, maar een deel moest helaas naar de zolder van mijn moeder. 

Vanwege het ruimtegebrek had ik met mezelf afgesproken geen nieuwe bakboeken meer te kopen totdat we een ruimere woning zouden vinden. Maar ook bij mij kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en dus plofte vorige week het boek ‘Bundt’ van Melanie Johnson op mijn deurmat. En gelukkig stelde het niet teleur. Er staan echt de meest waanzinnige recepten in vergezeld door foto’s waar je van moet watertanden. Het liefst zou je ze allemaal een keer willen maken! 

Voor nu viel mijn keuze op de chocoladetulband met pindakaas, een smaakcombinatie waar ik altijd intens gelukkig van word. Het resultaat is een heerlijke zachte & luchtige cake die overgoten wordt met een romig pindakaasglazuur en waarbij de krokante pinda’s en Reese’s peanut butter cups voor een lekkere bite zorgen. Elke hap was echt puur genieten.


Ingrediënten

  • 75 g cacaopoeder + extra voor bestuiven
  • 300 g lichte basterdsuiker
  • 170 g pindakaas zonder nootjes
  • 1 tl mokka-extract
  • 235 ml kokend water
  • 2 el espressopoeder
  • 2 eieren (L)
  • 175 ml zure room
  • 200 g patentbloem
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl baking soda
  • snuf zout
  • 200 ml slagroom
  • 50 g poedersuiker
  • 1 tl vanille-extract
  • pinda’s en/of peanut butter cups (voor decoratie)

Extra nodig
Tulbandvorm met minstens 2 liter inhoud
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 45-50 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

Cake

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte).
  • Vet je tulbandvorm goed in met wat gesmolten boter en bestuif hem met cacaopoeder. Zorg ervoor dat de gehele binnenzijde bedekt wordt met een dun laagje. Draai de vorm om en klop het overtollige poeder eruit. Zet apart.
  • Doe 75 g cacaopoeder, 300 g lichte basterdsuiker, 50 g pindakaas en 1 tl mokka-extract in een kom.
  • Voeg 235 ml kokend water toe en 2 el espressopoeder toe.
  • Klop goed door elkaar totdat alle ingrediënten met elkaar gemengd zijn. Laat het mengsel afkoelen.
  • Voeg 2 eieren en 175 ml zure room toe. Klop door elkaar tot de ingrediënten goed gemengd zijn.
  • Zeef 200 g patentbloem, 1 tl bakpoeder, 1 tl baking soda en een snuf zout boven de kom. Spatel dit door het beslag.
  • Giet het beslag in de voorbereide vorm.
  • Plaats de vorm in het midden van de voorverwarmde oven en bak de cake in ca. 45-50 minuten gaar, of tot een caketester er droog uit komt.
  • Laat de cake 5-10 minuten afkoelen in de vorm. Stort hem dan op een rooster om helemaal af te koelen.


Pindakaasglazuur

  • Klop 200 ml slagroom met 50 g poedersuiker stijf.
  • Voeg 120 g pindakaas en 1 tl vanille-extract toe en klop door elkaar tot een glad mengsel.


Opmaken

  • Verdeel het pindakaasglazuur over de afgekoelde tulband (dit gaat makkelijk met een spuitzak).
  • Versier de tulband met gehakte pinda’s en/of (gehakte) peanut butter cups.
  • Serveer. 

 

Reacties