Mokkaslagroomtruffels

Mokkaslagroomtruffels

De laatste dagen en uren van 2022 zijn aan het wegtikken. Nog heel even wachten en dan luiden we samen het nieuwe jaar in. Sommigen doen dit al feestend & knallend, maar ik kies voor een rustig avondje op de bank samen met mijn vriend. 

Tot het morgenavond zover is zullen nog veel mensen even terugblikken op de afgelopen 12 maanden. En laten we eerlijk zijn, het was me het jaartje wel. Er waren weer genoeg redenen om te lachen, te huilen, om boos maar ook gelukkig te zijn. Het was voor mij persoonlijk ook een jaar vol ups en downs, maar uiteindelijk was het een jaar om dankbaar te zijn. 

Mijn absolute hoogtepunt van 2022? De positieve zwangerschapstest die ik begin september in mijn handen mocht houden. Mijn vriend en ik probeerden al bijna anderhalf jaar lang zwanger te worden, en na maanden vol stress, verdriet, onzekerheid, wanhoop en teleurstelling lukte het dan uiteindelijk toch op natuurlijke wijze. Inmiddels ben ik 21 weken zwanger van een jongen. Komend jaar zal dan ook in het teken staan van grote verandering, waarbij ik hoop op een mooi jaar vol mooie nieuwe herinneringen. 

Ik hoop ook nog veel verrukkelijke lekkernijen te bakken, te eten en te fotograferen. De afgelopen maanden heb ik wat minder tijd in de keuken doorgebracht omdat de vermoeidheid mij flink in zijn greep had, maar ik kijk met positieve blik naar 2023. 

En dan is het nu tijd voor het laatste recept van dit jaar. Ik heb gekozen voor simpele maar óh zo lekkere mokkaslagroomtruffels. Gewoon een verrukkelijke zachte & romige afsluiter van dit bewogen jaar om heerlijk van te genieten. 



Ik wens jullie allemaal een fijne jaarwisseling en een gezond, gelukkig & liefdevol 2023! 

Proost op een nieuw jaar!

Veel liefs,

Tessa



Ingrediënten

  • 250 ml slagroom
  • 1 ½ el espressopoeder
  • 175 g boter, op kamertemperatuur
  • 50 g poedersuiker
  • 1 tl vanille-extract
  • 400 g pure chocolade
  • 250 g cacaopoeder

Extra nodig
Cocktailprikkers, spuitzak, rond glad spuitmondje, fijne zeef
Tijd (ongeveer)
60 minuten bereiding, 5 uur wachten

Werkwijze

  • Doe 250 ml slagroom in een steelpan en breng deze op laag vuur tegen de kook aan.
  • Als de room kookt, voeg dan 1 ½ el espressopoeder toe. Roer goed door elkaar tot het poeder volledig is opgenomen.
  • Giet de room over in een kom. Laat de room afgedekt afkoelen tot kamertemperatuur (plaats enige tijd in de koelkast om het afkoelproces te versnellen, maar laat de room niet koelkastkoud worden).


  • Klop 175 g boter samen met 50 g poedersuiker in enkele minuten luchtig op.
  • Klop er 1 tl vanille-extract doorheen.
  • Voeg geleidelijk de mokkaroom toe. Blijf steeds goed doorkloppen. Het mengsel moet uiteindelijk goed spuitbaar zijn. Is het te dun, plaats het dan 10-15 minuten in de koelkast en klop daarna weer verder. Is het mengsel geschift, verwarm de kom dan kort au bain-marie en klop vervolgens verder.
  • Bekleed een plaat of schaal met bakpapier (of opengeknipte diepvrieszakjes) en doe de room in een spuitzak met ronde gladde spuitmond.
  • Spuit hoopjes op het bakpapier (maak de hoopjes zo groot als je zelf wilt). Steek in elk hoopje diep (tot aan de plaat/schaal) een cocktailprikker.
  • Zet de plaat met gespoten truffels minimaal 1 uur (langer mag) in de diepvries.


  • Hak 400 g pure chocolade in stukken en smelt au bain-marie. Laat de chocolade iets afkoelen. Strooi ca. 250 g cacaopoeder in een diep bord.
  • Haal een paar truffels uit de diepvries (niet allemaal tegelijk, dan ontdooien ze te snel) en dompel ze in de chocolade. Zorg dat de hele truffel bedekt is.
  • Draai het cocktailprikkertje snel tussen je vingers, zodat de overtollige chocolade eraf gaat. Het kan gebeuren dat de cocktailprikker loslaat van de truffel. Prik dan de truffel opnieuw aan je cocktailprikker, houd de prikker vervolgens horizontaal en draai hem voorzichtig tussen je vingers, of tik een paar keer voorzichtig met de truffel tegen de rand van de kom.
  • Zet de truffel in de cacaopoeder en schep er met behulp van een lepel cacao overheen, zodat hij helemaal bedekt is. Laat de truffel even staan in de cacao.
  • Leg de truffels zodra ze goed hard zijn in een fijne zeef en schud voorzichtig het overtollige cacaopoeder van de truffels af.
  • Zet de truffels in de koelkast en haal voor het serveren de prikkers eruit.

 

Reacties

Een reactie posten