Cranberry tulband met sinaasappel

Cranberry tulband met sinaasappel
 

Kerstmis. Normaal een feest waar ik enorm naar uit kijk, maar dit jaar heb ik teveel aan mijn hoofd en komen de voorbereidingen maar moeizaam op gang. Over twee weken is het al zover, maar ik heb nog niet eens de kerstboom staan. Ook de kerstkaarten moeten nog verstuurd worden en ik weet nog helemaal niet wat het kerstdessert moet gaan worden. 

Toch kan ik niet zeggen dat ik last heb van kerststress. Ik weet dat alles uiteindelijk op z’n pootjes terecht gaat komen, en tot die tijd houd ik vol aan mijn motto van dit jaar ‘Let it go’. En mocht ik er met het dessert echt niet uitkomen, dan kan ik altijd nog deze cranberry tulband maken. Het is namelijk een fantastische traktatie voor de feestdagen. Hij zit boordevol sinaasappel en verse cranberry’s, is lekker zoet met een licht zuurtje van de bessen en heeft een heerlijke kruimelige structuur. 

Dus als je jezelf en je geliefden in deze laatste dagen van het jaar nog eens extra wil verwennen, dan kunnen ik en mijn proefpanel je deze verrukkelijke tulband van harte aanbevelen. 


Cranberry tulband met sinaasappel

Ingrediënten
  • 150 g verse cranberry’s
  • 3 sinaasappels
  • 100 g fijne kristalsuiker
  • 265 g patentbloem
  • 1 tl gemalen kaneel
  • 2 tl bakpoeder
  • ½ tl baking soda
  • ½ tl zout
  • 40 g amandelmeel
  • 215 g boter
  • 220 g lichte basterdsuiker
  • 2 eieren (L)
  • 2 ½ tl vanille-extract
  • 165 g magere kwark
  • 180 g poedersuiker
Extra nodig
Tulbandvorm met minstens 2 liter inhoud (ik gebruikte de Nordic Ware Original Tulband bakvorm van 2.4 liter), fijne rasp, citruspers, foodprocessor
Tijd (ongeveer)
60 minuten bereiding, ca. 40 minuten oven, 1 ½ uur wachten

Werkwijze

Cake
  • Maak de cake.
  • Verwarm de oven voor op 190°C (boven- en onderwarmte). Vet de tulbandvorm goed in en bestuif deze met bloem. Klop de overtollige bloem eruit. Zet de vorm apart.
  • Was 150 g verse cranberry’s. Maak ze droog. Leg ze apart.
  • Rasp de schil van de 3 sinaasappels. Pers de sinaasappels uit. Zet het sap apart.
  • Doe de sinaasappelrasp samen met 100 g fijne kristalsuiker in een foodprocessor. Meng kort door elkaar tot de ingrediënten goed gemengd zijn.
  • Zeef 265 g patentbloem met 1 tl gemalen kaneel, 2 tl bakpoeder, ½ tl baking soda en ½ tl zout boven een kom. Voeg 40 g amandelmeel toe en roer goed door elkaar met een garde. Zet apart.
  • Smelt 170 g boter.
  • Doe de gesmolten boter in een kom en laat iets afkoelen.
  • Voeg 220 g lichte basterdsuiker en de fijne kristalsuiker (die je gemend hebt met de sinaasappelrasp) toe.
  • Klop goed door elkaar tot een glad mengsel.
  • Voeg de 2 eieren en 1 tl vanille-extract toe en klop deze erdoor tot je een glad mengsel hebt.
  • Voeg 165 g magere kwark en 85 g van het vers geperste sinaasappelsap toe. Klop door elkaar tot alles goed gemengd is.
  • Voeg het bloemmengsel er aan toe. Spatel door elkaar tot een homogeen en glad mengsel.
  • Voeg de cranberry’s toe en spatel deze voorzichtig door het beslag.
  • Vul de voorbereide tulbandvorm met het beslag en strijk glad.
  • Plaats de vorm in het midden van de voorverwarmde oven en bak de cake in ca. 40 minuten gaar. Check na 35 minuten met een satéprikker hoe ver je cake is.
  • Laat de cake 5 minuten afkoelen in de vorm en stort hem dan voorzichtig op een rooster.
  • Laat helemaal afkoelen.

Glazuur
  • Smelt 45 g boter.
  • Doe de gesmolten boter in een kom en voeg 180 g poedersuiker en 1 ½ tl vanille-extract toe. Klop door elkaar.
  • Meng er vervolgens wat vers geperst sinaasappelsap door (1 eetlepel per keer) tot je glazuur de gewenste consistentie heeft.
  • Verdeel het glazuur over de bovenzijde van de tulband.
  • Versier de tulband eventueel met gesuikerde cranberry’s.
  • Serveer.







Bron recept: gebaseerd op een recept van Kyleigh Sage van ‘Barley & Sage

Reacties