Appelbeignets

Appelbeignets

 

Oudejaarsavond zonder oliebollen en appelbeignets is ondenkbaar. Het zijn echte klassiekers. Op (bijna) elke (keuken)tafel vind je wel een schaal vol appelschijven en bruine bollen met een krokant korstje. Meestal gaan ze ook nog deels schuil onder een royale laag poedersuiker. Van de aanblik krijg ik meteen al een feestelijk gevoel. 

Vorig jaar heb ik op oudejaarsdag voor de eerste keer in mijn leven zelf oliebollen en appelbeignets gebakken. En dat is mij goed bevallen. Dit jaar sta ik dus weer een paar uurtjes in de keuken achter het fornuis met een pan vol olie. Het recept voor de oliebollen heb ik al met jullie gedeeld, dus nu volgt het recept voor de appelbeignets. 

De appelschijven worden in dit recept niet door een beslag gehaald, maar verpakt tussen twee laagjes bladerdeeg. Ze behouden zo beter en langer hun vorm en stevigheid, en zo eet ik mijn beignets het liefst. Ze happen echt heerlijk weg!

 

Appelbeignets
 

Tip: voor dit recept heb ik kant-en-klaar roomboterbladerdeeg (plakjes) gebruikt. Je kan natuurlijk ook zelfgemaakt bladerdeeg gebruiken. Rol dit op een licht bebloemd werkblad uit tot een dunne lap – wentel de appelbeignets na het bakken niet meteen door de kaneelsuiker, dan smelt de suiker. Laat ze eerst wat afkoelen – compleet afgekoelde appelbeignets kun je voor het serveren weer opwarmen in een voorverwarmde oven van 170°C (5-8 minuten) – de restjes bladerdeeg kun je weer invriezen voor later gebruik. Maak er 1 plak van, en zeker geen bal, deze krijg je namelijk niet meer goed uitgerold.


Ingrediënten

  • plakjes roomboterbladerdeeg
  • goudreinetten
  • amandelspijs
  • kaneel
  • boter
  • kaneelsuiker
  • zonnebloemolie
Extra nodig
Grote en hoge pan, thermometer, appelboor, grote ronde gekartelde uitsteker, schuimspaan. kwastje
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 7-8 minuten bakken in de olie

  • Doe de zonnebloemolie in de pan en verwarm de olie tot de thermometer 190°-200°C aangeeft. Houdt de olie op deze temperatuur.
  • Laat ondertussen de plakjes roomboterbladerdeeg ontdooien.
  • Schil de goudreinetten en verwijder de klokhuizen met de appelboor.
  • Snijd de appels in dikke plakken van zo’n 1 ½ - 2 cm dikte. Ik sneed elke appel in 4 plakken.
  • Meng wat amandelspijs met wat boter en kaneel naar smaak.
  • Leg de helft van de plakjes bladerdeeg voor je neer op je werkblad.
  • Leg op elk plakje in het midden een appelschijf. Vul de holte in het midden van de appelschijven met het amandelspijs.
  • Maak het bladerdeeg rond de appelschijven licht vochtig met een kwastje en water.
  • Leg de andere plakjes bladerdeeg over de appelschijven heen en druk het deeg om de appel goed op elkaar.
  • Gebruik de gekartelde uitsteker om de appelbeignets uit te steken.
  • Druk eventueel de randjes van het bladerdeeg nogmaals goed aan.
  • Bak de appelbeignets (met een paar tegelijk) in de olie in 7-8 minuten goudbruin en gaar. Keer ze halverwege om met behulp van een schuimspaan.
  • Haal de beignets met een schuimspaan uit de pan en laat ze goed uitlekken (op keukenpapier of in een vergiet).
  • Laat de beignets ongeveer 5-10 minuten afkoelen en wentel ze daarna aan alle kanten door de kaneelsuiker.
  • Serveer.


Reacties