Wijncrèmerol

 

Wijncrèmerol

Wijn drinken schijnt net zo te zijn als leren fietsen. Je begint met vallen en opstaan, je oefent, oefent en oefent nog meer. En als je het dan eenmaal goed kan, dan verleer je het nooit. Zelf zit ik, na jaren alcoholvrij door het leven te zijn gegaan, inmiddels wiebelig op deze fiets (met zijwieltjes). Heel af en toe, echt maar een paar keer per jaar, drink ik een wit wijntje. Gewoon omdat ik daar zin in heb. Het heeft mij ook iets moois gebracht: de eerste date met mijn vriend is er gekomen omdat hij op Lexa vroeg of hij mij op een wijntje mocht trakteren… en ja, dat mocht hij. 

Omdat ik nu meer gewend ben aan de smaak van witte wijn, besloot ik een ‘oud’ recept van mijn blog nieuw leven in te blazen: de wijncrèmerol. Zelfs als niet-wijndrinker vond ik deze rol toentertijd al heel erg lekker, en de smaak ben ik nu nog meer gaan waarderen. Zowel de biscuit als de wijncrème zijn eenvoudig om te maken en het resultaat is een waar feestje op je gebaksbordje. Mijn vriend kreeg er geen genoeg van, en ik ook niet. 

 

Wijncrèmerol



Ingrediënten

  • 5 blaadjes witte gelatine
  • 5 eidooiers
  • 90 g fijne kristalsuiker
  • 8 el droge witte wijn
  • 1 el citroensap
  • 5 eiwitten
  • 300 ml slagroom
  • 50 g patentbloem
  • 10 g maïzena
  • 120 g rietsuiker
  • 30 ml zonnebloemolie
  • 30 ml volle melk
  • ½ tl vanille-extract
Extra nodig
Lage rechthoekige bakvorm/bakplaat van 23 x 33 cm, bakpapier, huishoudfolie, spatel (met knik)
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 14-15 minuten oven, minstens 3 uur wachten


  • Week 5 blaadjes witte gelatine minstens 1 uur in ruim koud water.
  • Klop 2 eidooiers met 30 g fijne kristalsuiker tot een dikke crème.
  • Roer er 8 eetlepels droge witte wijn en 1 eetlepel citroensap door.
  • Verwarm dit au bain-marie tot de crème gaat binden.
  • Los er van het vuur af de goed uitgeknepen gelatine in op.
  • Laat de wijncrème afkoelen.
  • Klop ondertussen in een vetvrije kom 2 eiwitten met 60 g fijne kristalsuiker stijf.
  • Klop in een andere kom 300 ml slagroom lobbig.
  • Spatel eerst luchtig de slagroom en daarna de stijfgeklopte eiwitten door de wijncrème.
  • Dek de kom af met huishoudfolie en laat de crème opstijven in de koelkast.

  • Verwarm de oven voor op 175°C. Vet de bakvorm in en bekleed hem met bakpapier. Laat het papier aan alle randen overhangen.
  • Zeef 50 g patentbloem samen met 10 g maïzena boven een kom. Zeef dit mengsel nog 2 maal. Zet apart.
  • Klop 3 eidooiers met 60 g rietsuiker door elkaar.
  • Voeg 30 ml zonnebloemolie, 30 ml volle melk en ½ tl vanille-extract toe. Klop erdoor tot een romige crème. 
  • Zeef het bloemmengsel boven de kom en spatel dit er luchtig door.
  • Klop in een vetvrije kom 3 eiwitten met ¼ tl wijnsteenzuur tot zachte pieken.
  • Klop er vervolgens in delen 60 g rietsuiker door, tot het schuim in glanzende stevige pieken blijft staan. 
  • Spatel een derde deel van de eiwitten door het eidooiermengsel.  
  • Voeg vervolgens de resterende eiwitten toe en spatel deze luchtig door het beslag.
  • Giet het beslag in de bakvorm en strijk glad met een spatel.
  • Plaats de bakvorm in het midden van de voorverwarmde oven en bak de biscuit in ongeveer 14-15 minuten goudbruin en gaar.

  • Leg ondertussen een schone theedoek met daarop een vel bakpapier op je werkblad.
  • Haal de bakvorm uit de oven en stort de biscuitplak op het bakpapier.
  • Trek voorzichtig het bakpapier van de biscuit.
  • Laat afkoelen tot lauw (laat niet helemaal koud worden, dan scheurt de biscuit tijdens het rollen).

  • Haal de wijncrème uit de koelkast en roer door met een garde. Bestrijk de lauwe biscuitplak met een laag wijncrème.
  • Leg/draai de biscuit met een van de korte zijden naar je toe en rol de biscuit van onderen naar boven gelijkmatig op tot een rol.
  • Dek de rol af met huishoudfolie en plaats in de koelkast. Laat minstens 3 uur opstijven.
  • Snijd de rol in plakken.
  • Serveer.


Wijncrèmerol

Wijncrèmerol



Ps: het 'oude' recept voor wijncrèmerol vind je hier.

Reacties