De appelcake van mijn moeder

De appelcake van mijn moeder

 

En dan is het 3 januari. Een paar dagen geleden hebben we het bizarre jaar 2020 afgesloten, een jaar dat net als alle andere jaren begon met nieuwe ideeën, doelen en kansen, maar waarin een pandemie vervolgens ons leven compleet overhoop gegooid heeft. Het is dan ook niet raar dat velen snakten naar 2021. Met een hap oliebol, een slok champagne en een knuffel & zoen van mijn vriend heb ik het nieuwe jaar ingeluid. Geen idee wat dit jaar mij brengen gaat, maar ik vind het fijn weer vooruit te kijken en plannen te maken met nieuwe mogelijkheden.

Maar voor mijn eerste blogpost van dit jaar blik ik juist even terug, en heb ik de appelcake van mijn moeder opnieuw gebakken. Het was jaren geleden het allereerste recept dat ik voor Zoet & Verleidelijk gemaakt heb, en het is een cake waarvan de aanblik en smaak mij een nostalgisch gevoel geven. Ik word er gewoon enorm blij van, en met dat gevoel wilde ik 2021 beginnen… hopende dat het een voorbode is voor de rest van het jaar. 



De appelcake van mijn moeder


Ingrediënten

  • 2-3 handappels
  • 3 el kristalsuiker
  • 1 theelepel kaneel
  • 200 g ongezouten roomboter
  • 200 g fijne kristalsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • snuf zout
  • 4 eieren (M/L)
  • 200 g patentbloem
  • 1 tl bakpoeder

Extra nodig
cakevorm van 26 cm lang, bakpapier
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 75 minuten oven, 60 minuten wachten


  • Zet alle ingrediënten klaar. Schil de appels, snijd ze in vieren en verwijder de klokhuizen. Snijd elke appelkwart in schijfjes.
  • Meng de drie eetlepels kristalsuiker met 1 theelepel kaneel en strooi dit over de appels.
  • Schep de appels om, zodat ze helemaal bedekt zijn met de kaneelsuiker. Zet apart. Ik doe de appels op dit punt altijd in een vergiet met daaronder een bakje, zodat het vrijkomende appel-vocht weg kan lopen.



  • Verwarm ondertussen de oven voor op 160°C. Vet de cakevorm in met boter en bekleed de binnenzijde met een vel bakpapier.
  • Klop met de mixer (of in de keukenmachine) 200 g roomboter zacht en romig.
  • Voeg 200 g fijne kristalsuiker, 1 zakje vanillesuiker en een snuf zout toe. Klop deze ingrediënten door elkaar tot een luchtige massa.
  • Klop daarna één voor één de vier eieren erdoor. Voeg het volgende ei pas toe als het vorige helemaal is opgenomen.
  • Klop het mengsel tot een luchtige witte massa.
  • Zeef 200 g bloem met 1 tl bakpoeder boven een andere kom. Roer door elkaar met een garde.
  • Zeef het bloemmengsel boven het beslag. Meng erdoor met een spatel.



  • Vul de voorbereide cakevorm met het beslag en strijd dit glad.
  • Steek de appelschijfjes rechtop, dicht naast elkaar in rijtjes in het beslag.
  • Zet de cake in de voorverwarmde oven en bak hem in ongeveer 75 minuten goudbruin en gaar. Als de cake nog niet gaar is, maar hij kleurt al erg donker, dek hem dan af met wat aluminiumfolie.
  • Laat de cake ten minste 15 minuten in de vorm afkoelen. Verwijder de vorm en laat de cake op een rooster verder afkoelen.
  • Serveer (lekker met vers opgeklopte slagroom).




De appelcake van mijn moeder

De appelcake van mijn moeder

Reacties