Fruitige mascarponetaartjes

Fruitige mascarponetaartjes
Trakteren. Een activiteit waar ik mijn hele leven lang al plezier aan beleef. Vroeger stampte ik als kind trots de hele school rond met een mandje vol lekkernijen, en ook nu op mijn ‘grote-mensen-baan’ vind ik het leuk om mijn collega’s te verrassen met een zelfgemaakte creatie. Iets wat ik trouwens niet alleen doe als ik jarig ben, want je collega’s maar één keer per jaar iets laten proeven terwijl je wekelijks bakt voor je blog komt nogal raar over. 

Met dit trakteren scoor ik tot nu toe aardig wat punten, maar deze punten raak ik soms ook snel weer kwijt. Recentelijk maakte ik de fout door op een donderdag te verkondigen dat ik op vrijdag waarschijnlijk wel even langs zou komen met wat lekkers. Door omstandigheden kwam het er die dag niet van, en de week erop heb ik dagelijks de verontwaardiging aan moeten horen. Met voorrang plaats ik vandaag dus maar het recept, zodat ze de lekkernij zelf ook kunnen maken. 

Wat ze die vrijdag gemist hebben? Nou, frisse taartjes waarmee je echt de lente, en misschien zelfs een beetje de zomer, mee in huis haalt. De mascarpone zorgt voor een heerlijke romigheid, de zure room voor een lekkere frisheid, de sappige aardbeien, frambozen en bramen voor een intense zoetheid (en dankzij de bramen een klein zuurtje) en de koekbodem met citroen voor het nodige krokantje. Met elke hap van deze kleurrijke & verleidelijke fris-zoete traktatie proef je een fantastische combinatie van smaken. Om je vingers bij af te likken. 


Ingrediënten
  • 7 ½ blaadje witte gelatine
  • 100 g Maria koekjes
  • 100 g boter
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 135 g aardbeien
  • 135 g frambozen
  • 135 g bramen
  • 1 el aardbeienlikeur
  • 1 el frambozenlikeur
  • 1 el crème de cassis
  • 250 g mascarpone
  • 115 g zure room
  • 250 ml slagroom
  • 100 g fijne kristalsuiker
Extra nodig
10 kookringen van 5 cm doorsnee en 5 ½ cm hoog, acetaatfolie, huishoudfolie, staafmixer, snijplank, bakpapier, foodprocessor, spuitzakken
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 1 nacht wachten

  • Week de gelatine in ruim koud water. 
  • Bekleed een snijplank met bakpapier. Bekleed de binnenzijde van de kookringen met acetaatfolie en plaats de ringen op de snijplank.
  • Maal de koekjes met de geraspte citroenschil fijn in een foodprocessor. Doe de kruimels in een kom.
  • Smelt de boter in een pannetje of de magnetron.
  • Voeg de boter toe aan de koekkruimels en roer door elkaar met een lepel.
  • Verdeel het mengsel gelijkmatig over de kookringen en druk stevig aan. Plaats de ringen in de koelkast. 
  • Pureer elke fruitsoort in een aparte kom met behulp van de staafmixer.
  • Voeg aan de aardbeienpuree de aardbeienlikeur toe, voeg aan de frambozenpuree de frambozenlikeur toe en voeg aan de bramenpuree de crème de cassis toe. Zet apart.
  • Doe de mascarpone samen met de zure room, de slagroom en de fijne kristalsuiker in een kom.
  • Klop deze ingrediënten door elkaar tot een stevige massa die in zachte pieken blijft staan.
  • Verdeel het mascarpone-mengsel in 3 gelijke delen. 
  • Spatel door elk deel een andere fruitpuree. 
  • Haal de kookringen uit de koelkast.
  • Knijp 2 ½ blaadje gelatine uit. Smelt deze in een schaaltje in de magnetron op vol vermogen in een paar seconden. 
  • Spatel de gelatine vlug en krachtig door het aardbeienmengsel.
  • Vul een spuitzak met het aardbeienmengsel en spuit een flinke toef op de koekbodempjes in de kookringen. 
  • Herhaal de vorige 3 stappen met eerst het frambozenmengsel en als laatste het bramenmengsel.
  • Strijk het bramenmengsel glad.
  • Dek de taartjes af met huishoudfolie en plaats 1 nacht in de koelkast. 
  • Verwijder voor het serveren de kookringen en de acetaatfolie.
  • Garneer de taartjes eventueel met vers fruit.


Reacties

  1. Ziet er heerlijk uit kun je er ook een grote taart mee maken, met deze ingrediënten ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, dat kan. Ik zou dan wel wat meer koekjes gebruiken, voor een grote taart wordt de bodem anders wel heel erg dun.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten