Witte chocolade brûlée met blauwe bessensaus

Witte chocolade brûlée met blauwe bessensaus
Het mag dan officieel nog geen zomer zijn, maar de afgelopen week was het wel tropisch warm. Ik ken mensen die dit heerlijk vinden, maar persoonlijk kan ik van dit weer niet echt genieten. Bij zulke hoge temperaturen beleef ik namelijk menig slapeloze nacht, en overdag zit een heerlijk lunchwandelingetje (iets wat altijd wonderen doet voor mijn humeur) er bijvoorbeeld niet in. En dan hoop je op een beetje verkoeling door een regenbui, maar ondanks code oranje is er bij ons geen druppel gevallen. 

Gelukkig zijn er genoeg lichtpuntjes die zorgen dat ik de dag wel door kom. Zo heb ik mezelf afgelopen week al enkele malen getrakteerd op een overheerlijk dessert. Want ondanks mijn verminderde eetlust, heb ik na de maaltijd altijd nog een gaatje vrij voor iets zoets. Ik besloot onder andere maar weer eens een variant te maken op het alom bekende dessert met room, suiker, eidooiers en melk: de crème brûlée. 

En deze keer heb ik hem gemaakt met witte chocolade, het perfecte toetje voor een zoetekauw als ik. Wanneer je met je lepeltje een krakje maakt in de gekarameliseerde suiker zal je een zijdezachte en romige chocoladecustard vinden. De blauwe bessen zorgen voor een heerlijke frisse toets. De combinatie is simpelweg goddelijk en laat je heerlijk genieten van de eerste tot de laatste hap. 


Ingrediënten
  • 1 vanillestokje
  • 300 ml slagroom
  • 100 ml melk
  • 200 g witte chocolade, fijn gehakt
  • 5 eidooiers, losgeklopt
  • 150 g blauwe bessen 
  • 75 g fijne kristalsuiker + extra voor bestrooien
  • 2 el water
  • 1 el crème de cassis
Extra nodig
4 ramequins, crème brûlée brander, zeef, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, minstens 4 uur wachten


  • Snijd het vanillestokje in de lengte open en schraap het merg eruit.
  • Breng in de pan de slagroom, melk, het vanillestokje en het –merg op laag vuur al roerende tegen de kook aan. 
  • Doe de witte chocolade in een kom en giet er het hete roommengsel over. Roer glad. 
  • Schenk de eidooiers al kloppend bij het chocolademengsel. 
  • Giet dit mengsel terug in de pan en verwarm al roerend 4-5 minuten, tot het mooi gebonden is. Laat het mengsel niet koken!
  • Zeef de crème in een maatbeker en verdeel dan over de ramequins. 
  • Dek af met huishoudfolie (druk de folie op de crème) en laat afkoelen op kamertemperatuur. 
  • Plaats dan minstens 3 uur in de koelkast. 
  • Verwarm de blauwe bessen met 75 g kristalsuiker en 2 el water, tot de bessen openbarsten en het sap vrijkomt. 
  • Verwarm de saus nog 1 minuut goed. 
  • Neem de pan van het vuur en voeg de likeur toe. 
  • Bestrooi de crèmes met kristalsuiker. Ontsteek de crème brûlée-brander en brandt de suiker tot karamel. Pas op dat de suiker niet verbrandt. 
  • Schep een paar lepels warme saus over de crème brûlée en serveer de rest van de saus er apart bij. 
  • Serveer direct.




Bron recept: Delicious. Het kookboek! Valli Little

Reacties