Citroencarrés

Citroencarrés
 
 

‘Waar ga jij dit jaar naartoe op vakantie?’ … de afgelopen weken is deze vraag regelmatig aan mij gesteld. Een antwoord kon ik er echter niet op geven, want ik ging dit jaar nergens naar toe, ik had een ‘thuisvakantie’. Dit betekent natuurlijk niet dat ik mezelf heb zitten vervelen, als ik namelijk niet (in het buitenland) op vakantie kan, dan zorg ik wel voor een leuke tijd in eigen land.

Gelukkig ken ik ook wat lieve vakantiegangers in mijn familie & vriendenkring die tijdens hun vakantie ook even aan de thuisblijvers dachten. Zo was een vriendin van mij voor 10 dagen in Sicilië neergestreken en had ze al struinend over een markt in Palermo wat lekkere streekproducten voor zichzelf & mij gekocht. Het leukste vond ik toch wel het netje met citroenen (ja, ik word blij van citroenen), want ik wist meteen wat ik daar mee wilde gaan maken: citroencarrés.

Onbegrijpelijk dat ik ze niet eerder gemaakt heb, want wat zijn deze fris-zure vierkante gebakjes verrukkelijk. Op de heerlijke krokante bodem ligt een lekkere zachte citroenvulling met een knapperig korstje dat feestelijk bestrooid is met wat poedersuiker. Om van te smullen! Dus daar zat ik vorige week in mijn tuintje, in de zon met mijn benen omhoog, onder het genot van een kopje thee een citroencarré van Siciliaanse citroenen te eten: lekkerder kon mijn vakantie niet worden.

Tip: anders dan de naam misschien doet vermoeden, zijn deze citroencarrés niet zó zuur dat je mond er van samentrekt. Als je ze toch te zuur vind, kun je de hoeveelheid citroensap terugbrengen naar 90 ml. ~ je hebt ongeveer 3 citroenen nodig voor dit recept ~ voor dit recept heb ik een bakvorm met losse bodem gebruikt. Als jouw bakvorm geen losse bodem heeft, bekleed hem dan nog even met wat bakpapier


Ingrediënten

  • 550 g fijne kristalsuiker
  • 80 g geraspte kokos
  • 350 g bloem, gezeefd
  • 200 g boter, gesmolten
  • 4 eieren (L)
  • 2 eidooiers (L)
  • 1 el fijngeraspte citroenschil
  • 120 ml citroensap
  • poedersuiker

Extra nodig
Een bakvorm van 20 x 30 centimeter met losse bodem
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, 60 minuten oven, minstens 3 uur wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm in.
  • Doe 150 g fijne kristalsuiker, de geraspte kokos, 300 g bloem en de gesmolten boter in een kom en roer/mix dit goed door elkaar tot een kruimelig mengsel.
  • Druk het mengsel met de achterkant van een lepel uit in de ingevette bakvorm. Zorg ervoor dat je het mengsel egaal uitstrijkt en dat alle randen en hoeken goed opgevuld zijn, zodat de citroenvulling niet weg kan lopen.
  • Bak het deeg ongeveer 20 minuten in de oven, tot het goudbruin begint te kleuren.
  • Haal de bakvorm uit de oven en laat de bodem helemaal koud worden.
 
  • Verlaag de oventemperatuur naar 160°C.
  • Doe de eieren en eidooiers in een kom en klop ze door elkaar.
  • Voeg 400 g fijne kristalsuiker, 50 g bloem, de citroenrasp en het citroensap toe en klop door elkaar tot je een glad mengsel hebt.
  • Schenk het citroenmengsel voorzichtig over de afgekoelde deegbodem en zet het gebak nog circa 40 minuten in de oven, tot de bovenste laag stevig en licht goudbruin van kleur is.
  • Laat het gebak in de vorm afkoelen en plaats de vorm dan voor minstens 2 uur in de koelkast, tot de vulling is opgesteven.
  • Haal het gebak uit de vorm en snijd het in stukken.
  • Bestuif voor het serveren met poedersuiker.




 

Bron recept: Delicious, Hét Bakboek!

Reacties