Speculaasjes

Speculaasjes
 

Koekje erbij? Hét koekjesland bij uitstek is toch wel Nederland. Ik denk dat er geen ander land op aarde is waar zoveel verschillende koekjes te vinden zijn. Het traditionele koekje bij de koffie is voor veel Nederlanders bijna heilig. En in bijna elke Nederlandse koektrommel heeft denk ik wel ooit een speculaasje gelegen.

Voor velen zijn speculaasjes nog steeds een seizoensproduct: pas als de herfststormen rond het huis gieren, het weer druilerig en koud wordt en de bladeren van de bomen vallen, wordt het tijd om te denken aan deze lekkernij. Zelf eet ik dit koekje het hele jaar door, want waarom zou je zoiets lekkers laten liggen? De echte koekjesliefhebbers onder ons bakken dit oer-Hollandse koekje natuurlijk zelf.

En hoewel het natuurlijk leuk is om de koekjes in allerlei verschillende figuurtjes te maken met behulp van een speculaasplank, heb je niet per se zo’n plank nodig. Je kunt het deeg ook uitrollen tot een dikte van 3 millimeter en er dan vormpjes uitsnijden (of gebruik een koekjessteker).

Wanneer je nog nooit eerder een speculaasplankje hebt gebruikt, kan het zijn dat je veel geduld nodig hebt om de koekjes te vormen. Je moet het plankje namelijk veel gebruiken voordat de koekjes echt goed los laten. Dus hoe meer speculaasjes je bakt, hoe sneller het uiteindelijk gaat. Bij de bereidingstijd zit daarom niet de tijd inbegrepen die je kwijt bent met het vormen van de koekjes.


Ingrediënten

  • 112 gram roomboter, op kamertemperatuur
  • 150 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 3 gram zout
  • 2 el karnemelk
  • 250 gram Zeeuwse bloem
  • 10 gram bakpoeder, gezeefd
  • 15 gram speculaaskruiden, gezeefd
  • rijstebloem

Extra nodig
Speculaasplank, theezeefje, een met bakpapier beklede bakplaat
Tijd (ongeveer)
5-10 minuten bereiding, 25-30 minuten oven, 1 dag wachten

Werkwijze

  • Meng de boter met de lichtbruine basterdsuiker en het zout.
  • Roer de karnemelk erdoor, tot het een glad mengsel is.
  • Kneed hier de Zeeuwse bloem, het bakpoeder en de speculaaskruiden doorheen.
  • Meng tot alle ingrediënten goed gemengd zijn.
  • Laat het deeg, goed verpakt in huishoudfolie, een dag (of zelfs twee dagen) in de koelkast rusten om de smaken goed in te laten trekken.


  • Verwarm de oven voor op 150°C (boven- en onderwarmte). Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Bestuif een speculaasplank licht met rijstebloem met behulp van een theezeefje en klop goed af.
  • Neem een stukje deeg en druk dit in de plank. Snijd met een scherp mes het overtollige deeg weg.
  • Draai de plank om, zodat het deeg loskomt. Als het deeg niet loslaat, tik/klap het dan uit de plank.
  • Leg de koekjes op de met bakpapier beklede bakplaat.
  • Bak de speculaasjes ongeveer 25-30 minuten in het midden van de voorverwarmde oven.






Bron recept: Koekje, Cees Holtkamp

Reacties

  1. Tess, dit is kook-kunst! Ik krijg direct zin om de keuken in te duiken en wat van je recepten uit te proberen! Speculaas is zo lekker!! Als je trouwens nog een leuk bak-idee hebt met bramen, hou ik me aanbevolen, want mijn moeder en ik vonden bij thuiskomst kilo's bramen, en wat we daar nou toch allemaal van moeten maken...? :)
    liefs, Marije ( en Yna)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marije,
      Leuk om te horen dat je zin krijgt om de keuken in te duiken! :) Ik heb nog nooit met bramen gewerkt, dus ik weet zo één-twee-drie geen verrukkelijk recept, maar het lijkt me wel ontzettend lekker. Ik ga er dus zeker een keer mee experimenteren. Mocht ik een leuk bak-idee hebben, dan laat ik je het meteen weten.
      Liefs Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten