Tulband met saffraan & peer

Tulband met saffraan & peer

Een tulbandcake met saffraan & stukjes peer. Toen ik dit recept tegenkwam in het inspirerende boek Fika & Hygge van Brontë Aurell wist ik niet precies wat ik van deze tulbandcake moest verwachten. Fijngemalen saffraandraadjes zijn namelijk niet een alledaags ingrediënt dat ik in mijn keuken gebruik. Natuurlijk is saffraan een bekend specerij, maar ik kan mij niet heugen dit ooit in een baksel verwerkt te hebben. 

Maar mijn nieuwsgierigheid kreeg de overhand, en zo gebeurde het dat er op een zondagochtend in maart in mijn keuken een wereld van nieuwe smaken voor mij openging. Toen de cake voor mij op de taartschaal lag, was ik meteen heel erg gecharmeerd van de prachtige warme gele kleur die de saffraan de cake had gegeven. Maar toen ik er een hapje van nam, was het de smaak die echt boven verwachting was. De warme bitter-zoete smaak van het ‘rode goud’ combineert echt heel erg goed met de zoete & frisse stukjes peer. Het resultaat is een lichte & luchtige cake bomvol aroma. We hebben ervan zitten smullen!

Tip: voor deze tulband gebruikte ik de Magnolia Tulband bakvorm van Nordic Ware – voor de fijngemalen saffraan heb ik saffraandraadjes gebruikt die ik in een vijzel heb vermalen. Hier heb ik een klein beetje suiker aan toegevoegd om het fijnmalen makkelijker te maken. 



Ingrediënten

  • paneermeel
  • 50 g boter
  • 100 ml melk
  • 0,5-1 g saffraan, fijngemalen
  • 2 grote of 3 kleine peren
  • citroensap
  • 325 g fijne kristalsuiker
  • 4 eieren (L)
  • 1 tl vanille-extract
  • 300 g patentbloem
  • 2 tl bakpoeder
  • ½ tl zout
  • 50 g Griekse yoghurt
  • poedersuiker
Extra nodig
Tulbandvorm met 2,5 liter inhoud (25 cm Ø)
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 40-45 minuten oven, 3 uur wachten

  • Doe 100 ml melk en de fijngemalen saffraan in een steelpan. Verwarm de melk lichtjes. Draai het vuur uit en zet minstens 2 uur apart.
  • Verwarm de oven voor op 175°C. Vet de tulbandvorm in en bestrooi de binnenzijde met paneermeel. Klop het overtollige paneermeel eruit.
  • Voeg 50 g boter in kleine blokjes toe aan de melk en verwarm dit al roerend tot de boter is gesmolten. Zet apart.
  • Schil de peren en verwijder de klokhuizen. Snijd de peren in kleine blokjes. Doe de blokjes in een kom en voeg wat citroensap toe. Roer door elkaar en zet apart.
  • Doe 325 g fijne kristalsuiker met 4 eieren en 1 tl vanille-extract in een kom en klop dit minstens 5 minuten tot een licht en romig mengsel.
  • Zeef boven een andere kom 300 g bloem met 2 tl bakpoeder en ½ tl zout. Roer door elkaar met een garde.
  • Zeef dit mengsel boven het eimengsel. Spatel goed door elkaar.
  • Voeg 50 g Griekse yoghurt en het melk-saffraanmengsel toe. Spatel door elkaar tot alle ingrediënten goed gemengd zijn.
  • Giet het beslag in de voorbereide tulbandvorm.
  • Verspreid de stukjes peer over het beslag (ze zullen naar beneden zakken tijdens het bakken).
  • Plaats de tulbandvorm in het midden van de voorverwarmde oven en bak de cake in ca. 40-45 gaar. Een erin gestoken satéprikker moet er schoon uitkomen.
  • Laat de cake ca. 5-10 minuten afkoelen in de vorm en stort hem dan op een taartrooster.
  • Laat helemaal afkoelen.
  • Bestuif de tulband voor het serveren met wat poedersuiker. Lekker met vers geklopte slagroom.


Reacties