Jitterbugs

Jitterbugs
 

Je weet pas wat je mist, als het er (even) niet meer is… Ik ben er nooit heel erg mee bezig geweest dat geurbeleving een belangrijk onderdeel van mijn leven is. Tot ik een paar weken geleden (samen met mijn vriend) besmet raakte met corona, hier heel erg ziek van ben geworden en ik sinds dat moment geen waarneming van geuren en smaken meer heb. Of althans, bijna geen waarneming meer heb, want ik merk dat het heel langzaam weer wat begint terug te komen. 

Maar wat is het een groot gemis dat ik lekkernijen en vertrouwde luchtjes niet meer kan ruiken en proeven. En het is ook erg lastig als je grote hobby bakken is. Vandaar dat het ook even stil is geweest op mijn blog, ik was te ziek om te bakken en ik kon niet meer proeven wat ik gemaakt had. 

Tijdens mijn ziekbed zag ik op de Instagram-stories van Eefbakt deze Jitterbugs voorbij komen (naar een recept van Rutger van den Broek, Koekjesbijbel). Inmiddels voel ik mijzelf weer goed genoeg om even in de keuken te staan, en omdat ik al in geen tijden meer koekjes gebakken had, besloot ik ze zelf ook eens te maken. Jitterbugs zijn krokante Zweedse koekjes met zacht & luchtig eiwitschuim erin gerold. Hoe ze smaken? Dat weet ik nog niet. Toen ik er een hap van nam proefde ik ergens in de verte een koekjessmaak, maar dat was het dan ook. Maar mijn vriend was er echt dol op, en kreeg er letterlijk geen genoeg van. De koektrommel was binnen een mum van tijd leeg. Hij zegt dat ze een echte aanrader zijn om te maken, en dat geloof ik dan ook meteen!


Ingrediënten

  • 200 g boter
  • 80 g witte basterdsuiker
  • 80 g lichtbruine basterdsuiker
  • ¼ tl citroenrasp
  • ¼ tl zout
  • 1 eidooier
  • 300 g patentbloem
  • ½ tl baking soda
  • 2 eiwitten
  • snuf wijnsteenzuur
  • 70 g fijne kristalsuiker
  • 60 g poedersuiker

Extra nodig
Bakplaten, bakpapier, huishoudfolie, zeef, paletmes, rooster
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, ca. 17 minuten oven, minstens 2 uur wachten

  • Doe 200 g boter, 80 g witte- en 80 g lichtbruine basterdsuiker, ¼ tl citroenrasp en ¼ tl zout in een kom.
  • Meng door elkaar.
  • Voeg 1 eidooier toe en meng deze erdoor.
  • Voeg 300 g patentbloem en ½ tl baking soda toe.
  • Kneed alles kort tot een deeg.
  • Verpak het deeg in huishoudfolie en laat het minstens 1 uur in de koelkast rusten.


  • Verwarm de oven voor op 170°C (boven- en onderwarmte).
  • Bekleed meerdere bakplaten met bakpapier.


  • Klop in een vetvrije kom 2 eiwitten met een snuf wijnsteenzuur op.
  • Voeg geleidelijk 70 g fijne kristalsuiker toe en klopt tot het eiwit stijf is en de suiker is opgelost.
  • Zeef 60 g poedersuiker boven de meringue en spatel deze erdoor.
  • Zet apart.


  • Haal het deeg uit de koelkast en kneed het kort door. Verdeel het in tweeën.
  • Rol de helft van het deeg op een licht bebloemd werkblad uit tot een vierkant van ongeveer 25 bij 25 centimeter.
  • Smeer de helft van de meringue met behulp van een paletmes uit over het deeg en rol de lap daarna voorzichtig op.
  • Snijd met een scherp mes plakken van ongeveer 1-2 cm dik. Leg de plakken voorzichtig, op ruime afstand van elkaar, op de bakplaat.
  • Bak de koekjes in ongeveer 17 minuten goudbruin en gaar in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Laat de jitterbugs afkoelen op een rooster.
  • Herhaal de vorige stappen met de andere helft van het deeg en de meringue.




Reacties

  1. Oeh, wat ontzettend naar voor je dat het zo lang duurt voordat je weer kunt proeven en ruiken. En je energie weer terug hebt, begrijp ik dat goed tussen de regels door? Veel sterkte! De koeken lijken me heerlijk trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Mijn energielevel is inderdaad laag, ik ben echt heel erg snel moe en heb snel hoofdpijn. Maar ik merk dat het gelukkig wel de goede kant op gaat. Met m'n smaak- en reukvermogen gaat het ook al een stuk beter.
      De koeken ga ik binnenkort nog een keer maken, ben zelf ook heel benieuwd hoe ze smaken!
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten