Peanut butter cookies

Peanut butter cookies
In deze coronatijd speelt mijn hele leven zich vooral af binnen de muren van mijn huis in Nijmegen. Vanzelfsprekend blijf ik zoveel mogelijk binnen en werk ik zoveel als mogelijk vanuit huis. Ik heb zo mijn up en down momenten, maar ik probeer er elke dag weer het beste van te maken. Gelukkig geeft bakken mij nog steeds veel plezier en is het een fijne uitlaatklep in deze periode. En ik doe er anderen ook een groot plezier mee. Al mijn baksels deel ik samen met mijn (schoon)familie, wat direct zorgt voor een contactmoment(je). Natuurlijk wel op gepaste afstand. Recentelijk heb ik deze peanut butter cookies uitgedeeld. 

Pindakaaskoeken zijn niet nieuw op mijn blog. Ik heb ze al vaker gebakken, maar er is natuurlijk altijd plaats voor nog een recept. Vandaag staan dus deze cookies van Roy Fares (United States of Cakes – Gebak en andere zoetigheden van de Amerikaanse westkust) in de schijnwerpers. Een makkelijk recept met als resultaat cookies met een zachte pindakaassmaak, een kruimelige textuur, krokant aan de randjes en hele pinda’s voor een lekkere bite. Het is misschien wel mijn nieuwe favoriete recept voor pindakaaskoeken. 


Ingrediënten
  • 120 g roomboter, zacht
  • 120 g pindakaas met stukjes noot
  • 130 g fijne kristalsuiker
  • 70 g lichtbruine basterdsuiker
  • 1 tl vanillesuiker
  • 240 g tarwebloem
  • ½ tl bakpoeder
  • 1 tl baking soda (zuiveringszout)
  • snuf zout
  • 1 ei (L)
  • 1 el melk
  • 100 g gezouten pinda’s
Extra nodig
Bakplaten, bakpapier, spatel, rooster(s)
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 10 minuten oven, 30 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 190˚C. Bekleed meerdere bakplaten met bakpapier.
  • Klop 120 g zachte roomboter met 120 g pindakaas met stukjes noot romig.
  • Klop er 130 g fijne kristalsuiker, 70 g lichtbruine basterdsuiker en 1 tl vanille-suiker door. Klop tot een luchtig mengsel. 
  • Meng in een andere kom 240 g tarwebloem, ½ tl bakpoeder, 1 tl baking soda en een goede snuf zout. 
  • Klop 1 ei en 1 el melk door het boter-suikermengsel. 
  • Voeg het bloemmengsel toe en meng met een spatel tot een deeg. 
  • Kneed er 100 g gezouten pinda’s door. 
  • Verdeel het deeg in 26 gelijke stukken. Rol elk stukje deeg tot een balletje en leg deze met voldoende tussenruimte op de met bakpapier beklede bakplaten. 
  • Druk met een vork een ruitjespatroon in de balletjes (druk hierbij ook de balletjes iets plat). 
  • Bak de koekjes ongeveer 10 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, of tot ze een beetje kleur hebben gekregen. 
  • Laat de koekjes even afkoelen op de bakplaat en leg ze dan met behulp van een spatel voorzichtig op een rooster en laat ze helemaal afkoelen. 
  • Bewaar ze in een luchtdichte trommel. 


Reacties