Appel-amandelkrokant taartje

Appel-amandelkrokant taartje
Toen ik ging samenwonen met mijn vriend, kreeg ik er ook meteen een tweede huisgenootje bij: zijn hond Boss (een Grand Basset Griffon Vendéen). Een pittige lieve knuffelbeer, vol levendig temperament maar ook een tikkeltje eigenwijs en koppig… en vooral heel vocaal. We moesten in het begin echt aan elkaar wennen: ik had nog nooit een hond gehad, en hij was gewend dat alle aandacht van het baasje naar hem ging. Inmiddels accepteren we elkaar volledig. 

Maar dat neemt niet weg dat het nog steeds wennen blijft. Zo was ik recentelijk op de eetkamertafel een foto aan het maken van dit appel-amandelkrokant taartje. Toen ik heel even de kamer uitliep en weer terugkwam, had hij razendsnel een hap uit de taartpunt genomen. Dolgelukkig lag hij in zijn mand te kwispelen. Ik was er minder gelukkig mee. Maar ik had mijn lesje wel geleerd: geen eten meer op tafel laten staan. En ergens begreep ik zijn actie ook wel, want wat rook het taartje lekker. Ik kon er zelf ook nauwelijks van af blijven. De taartbodem is gevuld met heerlijke sappige appelschijfjes die bedekt worden door een knapperige, karamelachtige toplaag van amandelkrokant. Echt zo ontzettend lekker, je wilt er van blijven eten.  


Ingrediënten
  • 600 g handappels
  • 200 g fijne kristalsuiker
  • 75 g ongezouten roomboter, zacht
  • 100 g bloem, gezeefd
  • 75 g amandelmeel
  • snuf zout
  • 1 eidooier
  • 1-2 el ijswater
  • 1 el honing
  • 1 el slagroom
  • paneermeel
  • 80 g amandelschaafsel
Extra nodig
Ronde taartvorm met losse bodem van 20 cm doorsnee, bakpapier, blindbakvulling, deegroller, vershoudfolie, keukenmachine of mixer met deeghaken, vergiet
Tijd (ongeveer) 
30 minuten bereiding, 45 minuten oven, 2 uur wachten

  • Schil de appels, snijd ze in kwarten en verwijder het klokhuis.
  • Snijd de appelkwarten in schijfjes van 2 mm dik . Schep de appelschijfjes om met 50 g suiker. 
  • Doe de appelschijfjes in een vergiet en plaats boven een kom, zodat vocht weg kan lopen. Zet apart. 
  • Kneed in de keukenmachine of met de mixer met deeghaken 50 g ongezouten roomboter met 75 g fijne kristalsuiker, 100 g gezeefde bloem, 75 g amandelmeel, een snuf zout, de eidooier en eventueel 1-2 el ijswater tot een soepel deeg. 
  • Verpak het deeg in huishoudfolie en laat het minstens 1 uur in de koelkast rusten. 
  • Verwarm de oven voor op 180˚C. Vet de taartvorm in en bekleed de losse taartbodem met een op maat geknipte cirkel van bakpapier. 
  • Haal het deeg uit de koelkast. Kneed het even door en rol het vervolgens tussen 2 vellen huishoudfolie uit tot een ronde lap.
  • Bekleed de taartvorm met het deeg. 
  • Leg een royaal vel bakpapier op het deeg en strooi daar de blindbakvulling op. 
  • Bak de deegbodem 15 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. 
  • Smelt in een steelpan 25 g ongezouten roomboter met 50 g fijne kristalsuiker, 1 el honing en 1 el slagroom. Roer door elkaar. Draai het vuur uit.
  • Haal de deegbodem uit de oven en verwijder het bakpapier met de blindbakvulling. 
  • Strooi royaal paneermeel uit over de bodem, tot deze goed bedekt is. 
  • Verdeel de appelschijfjes over de deegbodem. Druk aan. 
  • Roer het amandelschaafsel door het honingmengsel in de steelpan. 
  • Verdeel het mengsel over de appelschijfjes. Bestrooi de taart met de resterende 25 g fijne kristalsuiker. 
  • Bak de taart nog ongeveer 30 minuten in het midden van de oven, tot het deeg goudbruin en gaar is en de amandellaag krokant. 
  • Laat de taart in de vorm afkoelen. 




Bron recept: Janneke Philippi, Appeltaart (Bij Janneke thuis)

Reacties