Scones met blauwe bessen

Scones met blauwe bessen
Verplicht thuiswerken, heel veel lege schappen in de supermarkt, buurtbewoners met mondkapjes op en een continue nieuwsstroom met heel veel informatie over dat ene onderwerp: de verspreiding van het corona-virus. Het zijn vreemde tijden, en niemand weet hoe lang het nog gaat duren voordat het gewone leven weer opgepakt kan worden. 

Tot die tijd blijf ik maar mijn gezonde verstand gebruiken, blijf ik zo veel mogelijk binnen, was ik regelmatig mijn handen, volg ik de aanwijzingen op van de regering en het RIVM en probeer ik de kalmte te bewaren. En gelukkig is er naast die waslijst aan dingen die ik nu niet meer kan doen ook nog van alles wat ik wél kan en mag doen: de hond uitlaten (op minimaal 1,5 meter afstand van mijn mede-wandelaars), een boek lezen, muziek luisteren, dansen, lachen, in de tuin werken, tv kijken, familie en vrienden bellen, bakken en positief zijn. 

Eerder deze week heb ik wel alvast een berichtje in de familie-app geplaatst om te vragen hoe we dit jaar Pasen gaan vieren. Wat als op zondag 12 april niet alle restricties zijn opgeheven en het niet verstandig is om met meerdere mensen bij elkaar te komen? Pasen vieren op afstand via FaceTime is ineens een reële mogelijkheid. Een paasbrunch zonder dat ik mijn familie kan verblijden met mijn paasbaksels, dat wordt even wennen. Gelukkig ken ik genoeg eenvoudige recepten die mijn zussen en hun partners zelf ook kunnen uitproberen om het paasfeest extra feestelijk te maken, bijvoorbeeld het recept voor deze scones met blauwe bessen. Want wie wil er zijn zondag nu niet beginnen met heerlijke warme scones met frisse & zoete blauwe bessen? Elke hap is echt pure verwennerij.


Ingrediënten
  • 400 g bloem, gezeefd
  • 25 g witte basterdsuiker
  • 1 tl zuiveringszout
  • 1 tl bakpoeder
  • snuf zout
  • 50 g roomboter, zacht
  • 250 ml magere yoghurt
  • 1 citroen
  • 1 mandarijn
  • ca. 175 g blauwe bessen
Extra nodig
Bakplaat, bakpapier, deegroller, fijne rasp
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, 15-20 minuten oven, 10 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 200°C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. 
  • Rasp de schil van de citroen en de mandarijn.
  • Doe 400 g bloem, 25 g witte basterdsuiker, 1 tl zuiveringszout, 1 tl bakpoeder, een snuf zout, de citroenrasp en de mandarijnrasp in een grote mengkom. Roer deze ingrediënten met een garde door elkaar tot ze goed vermengd zijn.
  • Voeg de zachte boter en de yoghurt toe. Meng alles goed met een lepel totdat het mengsel vaster van structuur wordt. Als het deeg te droog is, voeg dan nog wat yoghurt toe.
  • Voeg 125 g blauwe bessen toe en meng deze door het deeg.
  • Bestuif je werkblad met wat bloem en kneed het deeg mooi glad. 
  • Rol het deeg  het met een deegroller uit tot een ronde plak van ongeveer 3 centimeter dikte. 
  • Snijd de deegplak met een scherp mes in 8 gelijke stukken. Leg deze op enige afstand van elkaar op de bakplaat. Druk nog enkele blauwe bessen in elk stuk deeg.
  • Plaats de bakplaat in het midden van de voorverwarmde oven en bak de scones in ca. 15-20 minuten goudbruin en gaar.
  • Serveer de scones warm met bijvoorbeeld jam, slagroom, clotted cream, roomboter en/of vers fruit.



Reacties