Browniecake met whiskybotercrème

Browniecake met whiskybotercrème
Chocolade en whisky. Twee smaken die echt ontzettend goed samen gaan, het is een match made in heaven. Nu hoef ik jullie niet meer over mijn liefde voor chocolade te vertellen, ik ben een echte chocoholic, maar een whisky fanaat zou ik mezelf absoluut niet willen noemen. Zet een glas whisky voor mijn neus en ik zal het niet aanraken, ik lust het gewoon niet. 

Mijn vriend daarentegen is er dol op en hij weet zeker dat ik er ook ooit van ga genieten, ik moet het alleen nog leren drinken. Gek genoeg vind ik whisky wél lekker wanneer ik het in de keuken kan gebruiken. Een scheut(je) in een baksel en ik kan er geen genoeg van krijgen. Dus toen ik dit recept voor browniecake met whiskybotercrème van Donna Hay (Modern Baking) tegenkwam, moest ik het wel maken. 

En wat hebben we van het resultaat zitten smullen. De browniecake heeft een heerlijke smeuïge structuur en met elke hap proef je de rijke smaak. De combinatie met de zachte botercrème is echt onweerstaanbaar lekker. De onderliggende tonen van zoetigheid en alcohol in de whisky vormen een goede tegenhanger van de bittere en overweldigende smaak van de (extra) pure chocolade. 


Ingrediënten 
  • 475 g boter, ongezouten in blokjes
  • 200 g pure chocolade
  • 200 g extra pure chocolade (75% cacaobestanddelen)
  • 4 eieren (L)
  • 220 g kristalsuiker
  • 175 g lichtbruine basterdsuiker
  • 2 tl vanille-extract
  • 150 g bloem
  • 240 g poedersuiker
  • 1 el cacaopoeder
  • 3 el (rokerige) whisky

Extra nodig
Ronde springvorm van 20-22 cm doorsnee, bakpapier
Tijd (ongeveer)
25 minuten bereiding, ca. 45 minuten oven, 3 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 180˚C. Vet de ronde springvorm in met boter en bekleed met bakpapier.
  • Hak 200 g pure chocolade en 200 g extra pure chocolade fijn.
  • Doe 225 g boter in blokjes samen met de fijngehakte chocoladesoorten in een ruime steelpan en verwarm al roerend op laag voor tot je een gesmolten, gladde massa hebt. 
  • Doe 4 eieren, 220 g kristalsuiker, 175 g lichtbruine basterdsuiker en 2 tl vanille-extract in een ruime kom en klop door elkaar met een garde.
  • Voeg het gesmolten boter-chocolademengsel toe en klop tot een gladde massa.
  • Zeef 150 g bloem boven de kom en spatel deze door het beslag. 
  • Schenk het browniebeslag in de voorbereide springvorm.
  • Bak de browniecake ca. 45 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Het binnenste van de brownie moet nog lekker kleverig zijn (test dit met een prikker). 
  • Laat de browniecake volledig afkoelen in de vorm.
  • Klop voor de botercrème 250 g boter in blokjes romig. 
  • Zeef 240 g poedersuiker en 1 el cacaopoeder boven de kom en klop deze er grondig door. 
  • Voeg 3 el whisky toe (of meer/minder naar smaak) en blijf kloppen tot je een romige en luchtige massa hebt. 
  • Haal de browniecake uit de vorm, zet op een taartplateau of –schaal en bestrijk met de botercrème.
  • Snijd de cake in plakken en serveer.


Reacties