Pindakaas brownies

Pindakaas brownies
Boeken. Ik ben er dol op. En een goedgevulde boekenkast is heel erg mooi, tot het moment aanbreekt dat je gaat verhuizen. Honderden boeken in dozen stoppen, naar beneden sjouwen, in een auto laden, uit de auto laden, naar boven sjouwen, uitpakken en de kast weer inrichten. Het was een flinke klus die mij behoorlijk wat spierkracht gekost heeft, maar gelukkig heeft mijn rug het niet begeven. En ik was blij dat al mijn boeken de reis overleefd hadden. 

Het (opnieuw) inrichten van de boekenkast was heerlijk om te doen, je krijgt namelijk de kans om elk boek uit je verzameling weer eens door je handen te laten gaan. Dus daar zat ik op de vloer in mijn nieuwe huisje, met Modern Baking van Donna Hay op schoot, lekker te bladeren, lezen en watertanden bij de prachtige foto’s. Mijn oog bleef deze keer hangen bij de pindakaas brownies, want pindakaas en chocolade dat is een culinaire liefdesmatch, een match made in heaven

Het recept bleek echt heel makkelijk om te maken en het resultaat was, zoals eigenlijk wel verwacht, goddelijk lekker. De brownies hebben een heerlijke smeuïge structuur en met elke hap proef je de rijke smaak. Mmmm. Het enige nadeel is dat je er na het bakken vanaf moet blijven om de brownie de kans te geven helemaal af te koelen en wat op te stijven. Het ruikt tijdens het bakken echt zo verrukkelijk in de keuken dat je meteen met een lepel in de bakvorm wilt duiken op het moment dat je hem uit de oven haalt. De tijd die ik moest wachten heb ik maar gebruikt om de rest van mijn boeken een mooi plaatsje te geven in hun nieuwe onderkomen. 


Ingrediënten
  • 560 g pindakaas 
  • 225 g boter, ongezouten in blokjes
  • 200 g pure chocolade
  • 200 g extra pure chocolade (75% cacaobestanddelen)
  • 4 eieren (L)
  • 220 g kristalsuiker
  • 175 g lichtbruine basterdsuiker
  • 2 tl vanille-extract
  • 150 g bloem
Extra nodig
Rechthoekige lage bakvorm van 20 bij 30 cm, bakpapier
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, ca. 40 minuten oven, 4 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 180˚C. Vet de bakvorm in en bekleed hem met bakpapier. Laat het papier over de rand hangen. 
  • Doe 560 g pindakaas in een steelpan en verwarm deze 2-3 minuten al roerend op laag vuur tot hij gesmolten is. Zet apart. 
  • Hak 200 g pure chocolade en 200 g extra pure chocolade fijn.
  • Doe 225 g boter in blokjes samen met de fijngehakte chocoladesoorten in een ruime steelpan en verwarm al roerend op laag voor tot je een gesmolten, gladde massa hebt. 
  • Doe 4 eieren, 220 g kristalsuiker, 175 g lichtbruine basterdsuiker en 2 tl vanille-extract in een ruime kom en klop door elkaar met een garde.
  • Voeg het gesmolten boter-chocolademengsel toe en klop tot een gladde massa.
  • Zeef 150 g bloem boven de kom en spatel deze door het beslag. 
  • Schenk de helft van het browniebeslag in de vorm. Laat 5 minuten opstijven in de vriezer.
  • Schenk de gesmolten pindakaas in de vorm en verdeel gelijkmatig.
  • Dek af met de rest van het browniebeslag. 
  • Bak de brownie ca. 40 minuten in het midden van de voorverwarmde oven. Het binnenste van de brownie moet nog lekker kleverig zijn (test dit met een prikker). 
  • Laat de browniekoek volledig afkoelen in de vorm.
  • Haal de browniekoek uit de vorm en snijd in vierkantjes. 
  • Serveer. 

Reacties