Mokkataartjes

Mokkataartjes
Afgelopen week was het dan zo ver, mijn vriend en ik gingen officieel samenwonen. Samen verder in één huis (strikt genomen zijn huis, want ik ben bij hem ingetrokken) en ons leven delen onder één dak. En aan dit samenwonen ging een drukke tijd vooraf: regelen, inpakken, verhuizen, poetsen, uitpakken, inruimen, inrichten, opruimen en het aanschaffen van spullen. Maar inmiddels staat (bijna) alles op z’n plekje, zijn de keukenkastjes naar mijn wens ingericht en weet de hond dat hij er een baasje bij heeft. De stad Nijmegen bevalt mij daarnaast uitstekend. Ik heb er tijdens mijn studententijd ook gewoond, en ik ben blij weer terug te zijn. 

En nu het normale leven weer verder gaat, heb ik ook wat meer rust om weer eens lekker op mijn dooie gemakje in de keuken te gaan staan om iets lekkers uit mijn oven te toveren. Gelukkig is mijn vriend ook dol op zoet, en vindt hij zo’n beetje alles lekker wat ik ook lekker vind. Dus toen ik deze mokkataartjes ging maken, had hij er geen enkel probleem mee om ze even voor te proeven. En ze zijn goedgekeurd. De taartjes zijn vol van smaak, de mokka meringue botercrème is heerlijk zacht, licht & luchtig en de nougatine en mokkaboontjes zorgen voor een lekkere bite. Puur genieten met elke hap. 


Ingrediënten
  • 90 g Maria biscuitjes
  • 25 g witte hazelnoten
  • 50 g amandelmeel
  • 380 g kristalsuiker
  • 1 citroen
  • 5 eieren
  • snuf zout
  • snuf kaneel
  • 1 zakje vanillesuiker
  • ca. 200 g nougatine
  • 345 g boter, heel zacht
  • 60 ml water
  • 3 eiwitten
Extra nodig
9 kookringen van 7 cm doorsnee en 5 cm hoog, bakpapier, fijne rasp, foodprocessor, spuitzak, spuitmondje, steelpan, cupcake uitsteker, suikerthermometer 
Tijd (ongeveer)
>60 minuten bereiding, 25 minuten oven, 60 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 175°C. Vet de kookringen in en bekleed ze aan de binnenzijde met een reep bakpapier. Bekleed een bakplaat met bakpapier en plaats hier de kookringen op.
  • Maal 90 g Maria biscuitjes met 25 g witte hazelnoten fijn in een foodprocessor. Zet apart.
  • Meng 50 g amandelmeel, 50 g kristalsuiker, de geraspte schil van ½ citroen en ½ losgeklopt ei door elkaar. 
  • Voeg 4 eidooiers toe en klop glad.
  • Klop er 25 g kristalsuiker, een snufje zout, de geraspte schil van ½ citroen, 1 zakje vanillesuiker en een snuf kaneel door. Klop alles tot een romige crème. 
  • Klop 4 eiwitten in een vetvrije kom samen met 75 g kristalsuiker tot stijve pieken. 
  • Spatel de eiwitten luchtig door het dooiermengsel.
  • Spatel er de fijngemalen Maria biscuits & hazelnoten en 75 g nougatine door.
  • Smelt 45 g boter in een pannetje en spatel deze boter warm door het beslag. 
  • Schep het beslag in de kookringen. Strijk glad.
  • Bak de taartjes in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 25 minuten gaar.
  • Haal de taartjes uit de oven en laat ze helemaal afkoelen.  

  • Maak de meringue botercrème. 
  • Los 4 eetlepels oploskoffie op in 1 eetlepel kokend water. Zet apart.
  • Doe 200 g kristalsuiker met 60 ml water in een steelpannetje en breng dit aan de kook. Meet met een suikerthermometer de temperatuur.
  • Doe ondertussen 3 eiwitten samen met een snufje zout in een vetvrije kom. Klop de eiwitten tot stijve pieken. Voeg tijdens het kloppen 30 g kristalsuiker toe. 
  • Haal de suikersiroop van het vuur als die een temperatuur van 121°C heeft bereikt en giet de siroop al kloppend en voorzichtig, in een dun straaltje, bij het eiwit. 
  • Klop vervolgens op maximale snelheid de Italiaanse meringue tot hij lauw is. 
  • Voeg vervolgens lepel voor lepel de 300 g zachte boter toe. Zorg dat de boter goed is opgenomen voordat je de volgende lepel toevoegt. 
  • Klop er ten slotte druppelsgewijs naar smaak de sterke koffie door. 
  • Bestrijk de zijkant van de taartjes met wat mokkacrème en wentel ze door de nougatine. 
  • Haal met behulp van de cupcake uitsteker de kern uit de taartjes (maak een holte van ca. 3 cm doorsnee).
  • Doe wat mokkacrème in een spuitzak en vul de taartjes met de crème.
  • Spuit de taartjes naar wens op met de crème en garneer ze met mokkaboontjes.
  • Serveer. 

Reacties

  1. Wow, dat ziet er heerlijk uit - net zoals bij de banketbakker!
    Ik heb je site net ontdekt en een heleboel andere recepten gevonden, die ik ga proberen. Bedankt, dat je alles zo goed beschrijft en mooi fotografeert!
    Marina.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marina,
      Dank je wel voor je lieve woorden. Veel bakplezier!
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten