Yvette's amandelappelcake

Yvette's amandelappelcake
De zaterdagochtend. Niet de meest luie ochtend in de week (want die is natuurlijk op zondag), maar wel de enige ochtend waarop ik mijn ontbijtje nuttig en tegelijkertijd uitgebreid de tijd neem om de krant te lezen. Vaste prik is dan ook het doorbladeren van het Volkskrant magazine, vooral omdat daar elke week een overheerlijk weekendrecept van kookboekenmaker, kok en illustrator Yvette van Boven in staat. 

Een paar weken geleden viel mijn oog op haar recept voor amandelappelcake. Na het lezen van het recept en het zien van haar illustraties kreeg ik meteen zin om deze cake te maken, en toen ik even later een foto van dit baksel op Yvette’s Instagram account zag verschijnen was ik helemaal verkocht. Ik ging dus snel aan de slag in mijn keuken en het resultaat was tongstrelend lekker. 

Het geheim? Een enkele druppel pure bittere amandelolie (ja, een stofje in de bittere amandel kán nare bijwerkingen geven, maar een enkele druppel kan geen kwaad). Yvette noemt de olie ‘pure magic’: je sladressings worden onaards, je cakes van banketbakkerskwaliteit en je notenijs zal nooit meer hetzelfde zijn zonder (aldus Yvette). Het is één van haar favoriete smaakmakers, en tegenwoordig ook die van mij. Dus schroom niet, bak deze cake, en begin je weekend met een grote lach op je gezicht. 


Ingrediënten
  • 350 g goudrenetten 
  • 200 g boter
  • 200 g kristalsuiker + 2 el
  • 3 eieren 
  • 1-2 druppels pure bittere amandelolie
  • De fijne rasp van 1 citroen
  • 200 g bloem
  • 100 g amandelmeel
  • 2 tl bakpoeder
  • snufje zout
  • 50 g garneeramandelen
Extra nodig
Springvorm van 20 cm doorsnee, bakpapier
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 45-50 minuten oven, 60 minuten wachten


  • Schil de goudrenetten en snijd ze in blokjes. Kook de appelblokjes onder af en toe roeren met een flinke scheut water 15 minuten. 
  • Schep de compote in een schaal, roer er 2 el suiker door, en laat de compote afkoelen. 
  • Verwarm de oven voor op 180°C. Vet de springvorm in en bekleed de bodem en zijkant met bakpapier.
  • Klop de boter met 200 g kristalsuiker luchtig.
  • Voeg één voor één de eieren toe. Klop na elke toevoeging goed door.
  • Klop er de amandelolie en citroenrasp door. 
  • Zeef de bloem, het bakpoeder en het zout boven de kom en spatel dit samen met het amandelmeel door het botermengsel.  
  • Schep de helft van het beslag in de springvorm en strijk glad. Duw het beslag een klein beetje tegen de rand van de springvorm omhoog.
  • Verdeel de afgekoelde compote over het beslag. 
  • Schep en verdeel het resterende beslag over de compote. Dit gaat het gemakkelijkst met twee natgemaakte eetlepels. 
  • Bestrooi met de garneeramandelen. 
  • Bak de cake ca. 45-50 minuten in het midden van de voorverwarmde oven tot hij goudbruin en gaar is. 
  • Laat 15 minuten afkoelen en verwijder dan de vorm. 


Reacties

  1. 100 gram suiker.
    3 goudrenetten
    100 Gr. Bloem
    200 Gr. Amamdelmeel

    Is wat minder zoet, iets gezonder, en zeker zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ria,
      Dank voor de tip! Ik zal 'm eens een keer op jouw manier maken!
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten