Chocolade-hazelnoot tiramisu

Chocolade-hazelnoot tiramisu
Er zijn volgens mij maar weinig desserts die zoveel aantrekkingskracht hebben als tiramisu. Het is voor mij ook hét dessert waar je mij ’s nachts voor wakker mag maken. Zelfgemaakt of kant-en-klaar in een plastic bakje uit de supermarkt, leuk opgemaakt op een bord in een restaurant of gewoon een schaal voor mijn neus waar ik met mijn lepel uit kan scheppen: het maakt mij niet zo heel veel uit hoe ik mijn tiramisu eet, als ik het maar kan eten. 

En hoewel er niets boven de klassieke Italiaanse variant gaat (met savoiardi, zabaglione en marsala) blijft het leuk & lekker om met het recept te variëren. En in de Delicious van maart dit jaar stond een watertandende variant, met Nutella, hazelnoten en hazelnootlikeur. Een soort droom die uit komt. 

Nutella is voor mij namelijk niet zo maar een broodbeleg, de pot is een heuse jar of happiness, en hazelnootlikeur is één van mijn favoriete likeuren voor het verwerken in zoete lekkernijen: de rijke zacht-zoete en notige smaak laat zich uitstekend combineren met koffie en chocolade. Dus deze twee ingrediënten gecombineerd met romige mascarpone, zachte lange vingers en knapperige geroosterde hazelnoten zorgt voor een ware smaaksensatie op je bordje. Het is een verleiding die je niet kan weerstaan. 


Ingrediënten
  • 450 g Nutella
  • 2 el cacaopoeder + extra om te bestrooien
  • 375 ml slagroom
  • 500 ml kokend water
  • 10 sticks (5 el) espressopoeder
  • 4 eieren, gesplitst
  • 100 g fijne kristalsuiker
  • 125 ml hazelnootlikeur + 5 el
  • 650 g mascarpone
  • ca. 350 g lange vingers 
  • 100 g geroosterde hazelnoten, grof gehakt
Extra nodig
Schaal met 2 liter inhoud, spuitzak, glad spuitmondje van 1 ½ cm doorsnee
Tijd (ongeveer)
60 minuten bereiding, minstens 4 uur wachten


  • Roer de Nutella, 2 el cacaopoeder en 200 ml slagroom door elkaar tot  een gladde pasta. Zet apart.
  • Meng het kokend water met het espressopoeder door elkaar. Zet apart. 
  • Klop de eidooiers met de fijne kristalsuiker in ongeveer 5 minuten tot een licht en romig mengsel. Klop er dan 5 eetlepels hazelnootlikeur door. 
  • Meng de mascarpone en de 175 ml slagroom door het eimengsel en klop tot een dik en stevig mengsel. Heb geduld, dit duurt even. 
  • Klop in een vetvrije kom de eiwitten tot stijve pieken. 
  • Spatel het eiwitschuim in porties door het mascarponemengsel. 
  • Meng 125 ml hazelnootlikeur door de espresso. 
  • Doop de helft van de lange vingers in het espressomengsel en bekleed er de bodem van de schaal mee. De lange vingers moeten vochtig zijn, maar nog niet uit elkaar vallen. Week er maar een paar tegelijk.
  • Spreid de helft van het Nutella-mengsel erover uit. Bestrooi met de helft van de hazelnoten. 
  • Verdeel de helft van het mascarponemengsel erover en strijk het glad. 
  • Herhaal met een tweede laag in het espressomengsel gedoopte koekjes, Nutella-mengsel en hazelnoten. 
  • Doe het resterende mascarpone-mengsel in een spuitzak met glad spuitmondje en spuit toefjes op de tiramisu. 
  • Laat de tiramisu minstens 4 uur, maar liever de hele nacht, opstijven in de koelkast. 
  • Bestrooi de tiramisu voor het serveren met cacaopoeder.


Reacties

Een reactie posten