Pindakaaskoeken met chocolade

Pindakaaskoeken met chocolade
Pindakaas. Mijn neefje en nichtje zijn er echt dol op. Speciaal voor hen heb ik dan ook altijd een pot in huis, en ik zie ze er zeker toe in staat om deze achter mijn rug om leeg te lepelen. Ze snappen er dan ook niets van dat tante Tessa het niet zo lekker vindt om pindakaas op haar boterham te smeren. 

Maar wanneer ik pindakaas in baksels verwerk, dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Of zoals een bekende pindakaasproducent het ooit in een reclamespotje verwoordde: Stom hè? Ik vind het gewoon lekker… 

En toen ik vorige week om de een of andere reden ineens naar pindakaaskoeken verlangde, zat er niets anders op dan ze ook daadwerkelijk te bakken. En ik kreeg er gelukkig geen spijt van. 


De koeken zijn echt heerlijk krokant van buiten, zacht en taaiig van binnen, en de combinatie van pindakaas met chocolade is er één om van te smullen (het is een echte culinaire liefdesmatch). Dankzij de lekkere textuur en smaak waren ze ook een groot succes bij mijn proefpanel. Op veler verzoek heb ik ze een dag erna nog een keer gebakken, want we kregen er echt geen genoeg van. Ze zijn onweerstaanbaar tot de laatste kruimel.


Ingrediënten
  • 115 g boter
  • 100 g fijne kristalsuiker
  • 100 g lichtbruine basterdsuiker
  • 1 ei
  • ½ tl vanille-extract
  • 135 g pindakaas met stukjes noot
  • 170 g bloem
  • 1 ¼ tl zuiveringszout
  • ¼ tl zout
  • 120 g pure chocolade, grof gehakt
Extra nodig
2 bakplaten, bakpapier
Tijd (ongeveer)
15 minuten bereiding, ca. 19 minuten oven, 1 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 170°C. Bekleed de bakplaten met bakpapier. 
  • Doe de boter met beide suikersoorten in een kom en klop goed door elkaar, tot een romige massa. 
  • Voeg het ei toe en klop kort door. 
  • Voeg het vanille-extract en de pindakaas toe en klop op lage snelheid door elkaar. 
  • Voeg de bloem, het zuiveringszout en het zout toe en blijf kloppen tot alles is opgenomen. 
  • Spatel de grof gehakte chocolade door het deeg. 
  • Schep op elke bakplaat 6 hoopjes deeg (of rol balletjes van het deeg) met zoveel mogelijk tussenruimte; de koeken lopen namelijk uit. 
  • Bak de koeken ca. 19 minuten in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Laat de koeken kort op de bakplaat afkoelen en plaats ze dan voorzichtig op een rooster of helemaal koud te worden. 





Bron recept: gebaseerd op een recept uit Het Hummingbird bakboek

Reacties