Baileys Whoopies

Baileys Whoopies
 
 

Aanstaande dinsdag is voor jou waarschijnlijk een dinsdag zoals alle andere. Voor de Ieren, of mensen met Ierse voorvaderen, is 17 maart echter een hele speciale dag: St. Patrick’s Day, een nationale feestdag. De beschermheilige van Ierland, Sint-Patricius, wordt deze dag herdacht. Nu hoor ik je denken, ‘leuk, maar wat moet ik hiermee?’… en ik vermoed dat je jezelf ook afvraagt waarom ik over een feestdag begin die wij in Nederland niet vieren. Dat kan ik uitleggen.

Zoals je waarschijnlijk al weet grijp ik elke gelegenheid om iets lekkers te bakken met beide handen aan, en deze Ierse feestdag geeft mij een goed excuus om mijn fles Irish Cream weer eens uit de kast te trekken en er een fantastische lekkernij mee te maken. Sinds ik de Baileys bonbons gemaakt heb, heb ik deze fles namelijk nauwelijks meer aangeraakt.

De keuze viel op deze chocoladewhoopies. Deze kleine gevulde koekjes zijn namelijk altijd lekker (feestdag of niet) en chocolade en Baileys gaan héél goed samen (maar dat wisten de makers van Baileys natuurlijk al lang, aangezien ze Baileys Chocolat Luxe op de markt hebben gebracht). Het resultaat is echt om van te genieten. De whoopies zijn heerlijk zacht & smeuïg en smaken lekker naar chocolade & Baileys, wat een heerlijke combinatie vormt met de zachte botercrème die ook op smaak is gebracht met de Irish Cream. Dus als je dinsdag zin hebt in een feestje, voel je dan gerust ‘Irish for a day’ en geniet van deze overheerlijke Baileys whoopies.

Tip: ik heb 8 theelepels Baileys toegevoegd aan de botercrème, maar ik zou je willen adviseren naar eigen smaak Baileys toe te voegen (dit kan dus meer of minder zijn).

Ingrediënten
  • 225 g bloem
  • 90 g cacao poeder
  • 7 g bakpoeder
  • 55 ml melk
  • 200 ml Baileys + 8 tl
  • 365 g boter
  • 200 g bruine basterdsuiker
  • 1 ei (L)
  • 1 tl vanille extract
  • 225 g poedersuiker, gezeefd
Extra nodig
Bakplaten, bakpapier, spuitzak, spuitmondje
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, 11 minuten oven, 30 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 190°C (boven- en onderwarmte). Bekleed de bakplaten met bakpapier.
  • Zeef de bloem, het cacaopoeder en het bakpoeder in een kom. Zet apart.
  • Meng 40 ml melk met 200 ml Baileys. Zet apart.
  • Klop 100 g boter met de bruine basterdsuiker romig.
  • Voeg het ei en het vanille-extract toe en klop een paar minuten goed door tot je een homogeen mengsel gekregen hebt.
  • Voeg een deel van het bloemmengsel bij het botermengsel. Klop dit kort door, totdat je geen bloemresten meer ziet.
  • Voeg vervolgens een deel van het melk-Baileys mengsel toe en klop dit goed door totdat je een glad beslag hebt.
  • Herhaal de vorige twee stappen tot het bloemmengsel en de melk op zijn en je een glad beslag gekregen hebt.
  • Schep met een lepel kleine hoopjes beslag op een met bakpapier beklede bakplaat. Je kunt het beslag ook in een spuitzak doen.
  • Laat tussen de hoopjes beslag genoeg ruimte vrij, want ze vloeien uit tijdens het bakken.
  • Bak de whoopies in ca. 11 minuten gaar. Laat de whoopies een paar minuten afkoelen op de bakplaat en leg ze dan op een taartrooster.

  • Mix 265 g zachte boter met 225 g poedersuiker tot een gladde massa.
  • Klop er dan 15 ml melk door.
  • Klop vervolgens 8 tl Baileys door de botercrème, maar voeg niet alle Baileys tegelijk toe om te vermijden dat de crème gaat schiften. Voeg dus eerst twee theelepels Baileys toe, mix goed tot alles is opgenomen en voeg dan weer twee theelepels toe.
  • Vul je spuitzak met de vulling en spuit deze royaal op de ene helft van de afgekoelde whoopies en bedek met de andere helft.
  • Serveer.





Reacties

  1. zien er heerlijk uit!
    ik heb nog wat botercréme over van dit weekend dus ideaal om deze eens uit te proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, een lust voor het oog en een streling voor de tong


    Boeka

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Boeka! Ze zijn inderdaad een streling voor de tong, groetjes Tessa

      Verwijderen
    2. Dit recept is voor hoeveel stuks? Ik zie dat nergens terug😇

      Verwijderen
    3. Hoi,
      Ik weet het na al die jaren niet precies meer, maar volgens mij zo'n 22 stuks (dus 44 losse cakejes).
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
    4. Dank je wel tessa,zou ik ze ook een dag van te voren kunnen maken?

      Verwijderen
    5. Hoi,
      Ja hoor dat kan. Ik zou de whoopies alleen nog niet 'vullen' en ze op de dag zelf pas van de crème voorzien. Bewaar ze tot die tijd goed afgedekt. Ook de crème kan je ook een dag van tevoren maken en op de dag zelf op temperatuur laten komen en loskloppen.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  3. Kan ik de alcohol ook helemaal weg laten? Of moet ik deze door iets anders vervangen?

    Char

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Char. Je kunt de alcohol inderdaad weglaten als je dat wilt (hoewel het dan natuurlijk geen Baileys whoopies meer zijn). In het beslag vervang je de 200 ml Baileys gewoon door 200 ml melk (dus dan gebruik je 240 ml melk in totaal). Bij de botercrème kun je de Baileys gewoon weglaten en misschien iets meer melk dan de 15 ml toevoegen, zodat de crème zachter wordt. De crème kun je natuurlijk naar eigen wens een ander smaakje geven, bijvoorbeeld een chocoladesmaakje. Succes ermee! Groetjes Tessa

      Verwijderen
  4. thanks, voor het antwoorden.


    Char

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie baksels op jouw blog. Dat is nu net iets wat ik het minst graag doe... bakken! :) Waarschijnlijk omdat ik het zo eng vind! Deze whoopies zien er wel heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Daisy! :) Bakken is niet eng hoor, volgens mij is het gewoon een kwestie van doen, en dan valt het achteraf allemaal heel erg mee ;) Op jouw site heb je trouwens een aantal verrukkelijke baksels staan hoor! De tarte Tatin met peer die ik voor de Foodblogswap van januari had gekozen was echt heel erg lekker! Groeten Tessa

      Verwijderen
  6. kan je deze ookeen dag van te voren maken? groet Anooeska

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoeska,
      Ja dat kan, de cakejes verliezen wel wat stevigheid en worden nog zachter, maar dat maakt ze niet minder lekker.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten