Honingrol

Honingrol
 
 

Hoewel ik graag in een (grote) stad zou wonen, heeft het leven op het Brabantse platteland ook zo zijn voordelen. Rust, ruimte, nabuurschap en de mogelijkheid om bij de boer boodschappen te gaan doen. Er zijn hier genoeg adressen op een steenworp afstand waar ik mooie, eerlijke en pure producten kan kopen die met zorg zijn geteeld, gemaakt en bereid. Zo ga ik voor mijn fruit altijd naar de boerderijwinkel van het groente- en fruitbedrijf in het naburige dorp, kan ik mijn bloem bij de molen een paar kilometer verderop gaan halen en mijn honing bij de imker in het dorp. Heerlijk.

Ook als ik ergens in Nederland de toerist uithang, struin ik vele winkeltjes af op zoek naar lekkere regionale producten. Soms komen die producten uit wel heel onverwachte hoek. Zo kwam een vriendin van mij vorig jaar zomer met een potje stadshoning uit Amsterdam aanzetten.

Ik moest even een paar keer knipperen met mijn ogen, maar in onze hoofdstad blijken dus heuse stadsimkers actief te zijn. En ik moet eerlijk zijn: de honing smaakt fantastisch. Dus vergeet die tulpen uit Amsterdam: ♫ Als de lente komt dan stuur ik jou, honing uit Amsterdam ♫ Het laatste restje Amsterdamse honing heb ik verwerkt in deze honingrol. De opgerolde cake smaakt al geweldig, maar de verrukkelijke honing in de luchtige vulling is de spreekwoordelijke kers op de taart. Hoewel ik het jammer vind dat het potje leeg is, ben ik wel heel nieuwsgierig geworden naar wat Amsterdam nog meer te bieden heeft. Misschien wordt het weer eens tijd voor een bezoekje.

Tip: wanneer je de honingrol op een koele plaats in een afgesloten trommel bewaard, blijft hij nog ongeveer 2 dagen goed.


Ingrediënten

  • 90 g zelfrijzend bakmeel
  • 2 tl koekkruiden
  • 3 eieren (L)
  • 125 g donkerbruine basterdsuiker
  • 45 g gedroogde kokos
  • 125 g boter, zacht
  • 80 g fijne kristalsuiker
  • 2 el honing
  • 2 el koud water + 3 tl

Extra nodig
Een ondiep rechthoekig bakblik van 30 x 25 centimeter of een rechthoekig uitschuifbaar bakframe, bakpapier, siliconen bakmat, bakspray, cakelifter
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 12 minuten oven, 10 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 210°C (boven- en onderwarmte). Vet het bakblik in en bekleed de bodem met bakpapier. Wanneer je het bakframe gebruikt: bekleed een bakplaat met een siliconen bakmat en zet hierop het frame dat je hebt uitgeschoven tot 30 x 25 centimeter. Spray het frame en de bakmat in met wat bakspray.
  • Zeef het zelfrijzend bakmeel en de koekkruiden drie keer boven een kom. Roer het dan met een garde nog even goed door elkaar.
  • Klop in een andere kom de eieren gedurende 5 minuten met een elektrische handmixer tot een dikke en lichtgekleurde massa.
  • Klop er geleidelijk de suiker door. Blijf kloppen tot de suiker helemaal is opgelost en het mengsel glanzend is.
  • Spatel het gezeefde meelmengsel voorzichtig door het eimengsel tot alles net gemengd is.
  • Giet het beslag in de bakvorm of het bakframe en strijk het glad met een spatel.
  • Bak de cake 12 minuten in de voorverwarmde oven, tot hij veerkrachtig aanvoelt (druk er met je vinger in: als de cake terugveert is het goed). Bak de cake niet te lang, want dat maakt het rollen moeilijker en de kans op scheuren groter.


  • Leg ondertussen een schone en droge theedoek op het aanrecht met daarop een groot vel bakpapier. Verdeel over het bakpapier de gedroogde kokos.
  • Haal de cake uit de oven en laat hem 1 minuut afkoelen in het bakblik of bakframe.
  • Haal de cake uit het bakblik of -frame en leg hem op het met kokos bestrooide bakpapier. Druk even aan en laat een minuut zo liggen.
  • Rol dan de cake vanaf de korte kant voorzichtig op. Rol het bakpapier mee.
  • Laat de opgerolde cake 5 minuten liggen en rol hem dan voorzichtig weer uit.


  • Klop de boter, suiker en honing romig. Doe dit gedurende 12 minuten op de hoogste stand.
  • Voeg om de 2 minuten een eet- of theelepel water toe.
  • Strijk de honingroom in een egale laag uit over de cake.
  • Rol de cake weer langzaam op en snijd de zijkanten bij met een scherp mes.





Bron recept: Van de Bakker, Leanne Kitchen.

Reacties

  1. Hoi Tessa,
    Mijn man is een echte honingfan; dit recept hoop ik snel uit te gaan proberen. Maar 2 dagen houdbaar klinkt wel kort. Moet hij echt zo snel op?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Corrien,
      De meeste soorten zelfgemaakt gebak kun je (mits goed bewaard in een afgesloten doos of anderszins goed afgedekt) zo'n 2 à 3 dagen in de koelkast bewaren. Helaas is deze honingrol niet het soort gebak om lang te bewaren en af en toe een plakje van te snijden. Om het gebak langer te kunnen bewaren, zou je het kunnen invriezen. Dit heb ik zelf echter nog niet geprobeerd, dus ik weet niet of het lukt. Als je de rol invriest, doe dit dan in een luchtdichte zak of doos.
      Succes ermee,

      Groetjes Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten