Brownies met Guinness en frambozen

Brownies met Guinness en frambozen
 
 
Hoewel ik morgen Valentijnsdag aan mij voorbij laat gaan, zijn er genoeg mensen die deze liefdevolle “feestdag” wel vieren. Ik ken de exacte statistieken niet, maar ik vermoed dat vooral onder het vrouwelijke deel van de wereldbevolking deze dag veel populariteit geniet en dat het de mannen zijn die erg opzien tegen deze verplichte 'dag-van-de-liefde'. De grootste vrees bij zowel mannen als vrouwen: het geven van het verkeerde cadeau. De vraag wat je voor je geliefde moet kopen hield de gemoederen de afgelopen weken dan ook flink bezig.

Gelukkig hoef ik hier mijn hoofd niet over te breken. Toch zou ik wel weten met voor soort cadeautje ik op de proppen zou komen als ik Valentijnsdag wél zou vieren. Het zal je waarschijnlijk niet verbazen, maar ik zou zelf iets bakken: liefde gaat immers door de maag.

Lekker cliché, maar wie kan er nu een zoete verleiding weerstaan die met liefde gemaakt is? Natuurlijk wordt het een baksel met chocolade, dit is ten slotte een lekkernij die bij uitstek geschikt is om je aan te verlustigen. En omdat de meeste mannen die ik ken geen romantische zielen zijn, laat ik de hartjes en zoete tierelantijntjes achterwege en bak ik brownies met Guinness. Dat heeft toch een mannelijker karakter dan zelfgemaakte praline bonbons verpakt in een rood (hartvormig) doosje.

Het Guinness bier geeft deze brownies een volle & intense smaak en de frambozen zorgen voor een fris accent. Ze zijn heerlijk smeuïg en een waar genot om op te eten. Ideaal dus om je geliefde mee te verrassen of jezelf mee te verblijden.


Ingrediënten
  • 180 g roomboter
  • 200 g pure chocolade, in stukjes
  • 200 g kristalsuiker
  • 125 g bloem, gezeefd
  • 40 g cacaopoeder, gezeefd
  • 1 tl bakpoeder, gezeefd
  • 3 eieren (L), geklopt
  • 200 ml Guinness
  • 200 g frambozen (vers of diepvries)
Extra nodig
Bakvorm van 30 x 20 of 25 x 25 centimeter, bakpapier
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 30 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze


  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm in en bekleed hem met bakpapier.
  • Smelt de boter en de chocolade au bain-marie. Roer het mengsel glad als alles gesmolten is.
  • Meng in een andere kom de suiker, bloem, cacaopoeder en bakpoeder. Roer even goed door elkaar met een garde.
  • Roer het chocolademengsel erdoor.
  • Voeg de eieren toe en klop grondig met een elektrische handmixer, tot het mengsel romig is.
  • Schenk de Guinness erbij en roer rustig door, tot een beslag met een zijdeachtige textuur.
  • Schep voorzichtig de frambozen erdoor.
  • Schenk het beslag in de bakvorm en bak de brownie circa 30-35 minuten in de voorverwarmde oven. De browniekoek moet bovenop terugveren, maar middenin smeuïg zijn. Als je er een sateprikker in steekt, moet die er niet schoon uit komen.
  • Laat de browniekoek helemaal afkoelen in de vorm. Leg hem vervolgens op een snijplank en snijd hem in vierkantjes. 
 




Bron recept: Jamie Magazine

Reacties