Financiers

Financiers


Wanneer ik aan het bakken ben gebeurd het regelmatig dat ik voor een recept alleen de eidooiers nodig heb. Omdat ik niet van verspilling houd, vries ik de overgebleven eiwitten vaak in.

Een makkelijke manier om deze overgebleven eiwitten te gebruiken is het maken van meringues. En hoewel ik dol ben op meringues, heb ik hier niet de hele tijd zin in. Vandaar dat ik nogal enthousiast werd toen ik dit recept voor financiers tegenkwam. Ik had er nog nooit eerder van gehoord, maar ze zijn echt zalig. Deze kleine Franse gebakjes zijn heerlijk zacht van binnen en hebben een licht krokante bovenkant en randjes. Qua smaak en textuur zijn ze een beetje te vergelijken met madeleines.

De combinatie van amandelen en gebruinde boter (beurre noisette) geeft deze vlug-klaar-cakejes een speciale en onweerstaanbare smaak. Financiers worden meestal gebakken in speciale rechthoekige bakvormpjes, maar ze zijn net zo goed te maken in mini-cupcakevormpjes. Bon appétit!


Ingrediënten

  • 125 g boter
  • 65 g geschaafde amandelen + 2 el
  • 60 g hazelnoten zonder vlies
  • 200 g poedersuiker
  • 125 g bloem
  • 5 eiwitten (L)
  • 2 el abrikozenjam
  • 1 el rum

Extra nodig
Een ingevet cupcakebakblik voor mini cupcakes, spuitzak, keukenmachine
Tijd (ongeveer)
10 minuten bereiding, 15 minuten oven, 10 minuten wachten

Werkwijze

  • Verwarm de oven voor op 180ºC (boven- en onderwarmte).
  • Smelt de boter in de pan tot hij lichtbruin van kleur wordt en naar nootjes ruikt. Haal dan de pan van het vuur en laat de boter afkoelen.
  • Maal 65 g amandelschaafsel en de hazelnoten fijn in de keukenmachine.
  • Meng de gemalen noten met de poedersuiker en de bloem.
  • Voeg de rum, de abrikozenjam, de lauwe boter en de eiwitten toe.
  • Roer alles goed door elkaar met een spatel. Je hoeft het niet luchtig te kloppen, maar gewoon goed mengen totdat je een glad beslag hebt.
  • Vul de vormpjes voor twee derde met het beslag, dit kun je doen met een lepel maar ook met een spuitzak.
  • Bestrooi elk cakeje met wat geschaafde amandelen en bak de cakejes in circa 15 minuten goudbruin en gaar.
  • Haal ze uit de vorm en laat ze afkoelen op een rooster.





Bron recept: Rudolph's Bakery

Reacties