Cappuccino Pavlova

Cappuccino Pavlova
Een pavlovaholic wil ik mezelf nog net niet noemen, maar ik ben wel echt ontzettend dol op pavlova’s, ik kan er geen genoeg van krijgen. Het is elke keer weer een genot om mijn tanden in die krokante buitenkant te mogen zetten, waarna de marshmalllow-achtige binnenkant volgt en je ook nog een wolk geklopte slagroom proeft. Mmmm. Vooral in deze tijd van het jaar verschijnt er regelmatig eentje op tafel, want eiwitten heb ik altijd wel in de vriezer liggen en vers fruit om de pavlova mee te decoreren is nu makkelijk verkrijgbaar. 

Deze cappuccino pavlova (naar een recept van Nigella Lawson, who else?) is een verrukkelijk alternatief op de fruitige variant. Toen ik het recept tegenkwam maakte mijn hart direct een sprongetje, want hoewel ik zelf geen koffie drink vind ik zoete lekkernijen met koffie/mokka smaak onweerstaanbaar lekker. 

En deze lekkernij vormt geen uitzondering. Wat een schoonheid! Ook mijn proefpanel was zeer onder de indruk, het bord werd nog nét niet schoongelikt…


Ingrediënten
  • 4 eiwitten
  • 125 g fijne kristalsuiker + 1 el
  • 125 g poedersuiker
  • 1 el maïzena
  • 1 tl witte wijnazijn
  • 4 sticks espressopoeder
  • 250 ml slagroom
  • cacaopoeder, voor het bestuiven
Extra nodig
Bakplaat, bakpapier
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, 105 minuten oven, 90 minuten wachten


  • Verwarm de oven voor op 150°C. Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Zeef de poedersuiker, 3 sticks espressopoeder en de maïzena boven een kom. Roer deze ingrediënten door elkaar met een garde. Zet apart. 
  • Klop de 4 eiwitten in een vetvrije kom bijna stijf.
  • Klop er dan lepel voor lepel 125 g fijne kristalsuiker door, tot het eiwit stijf en glanzend is. 
  • Spatel het poedersuiker-mengsel voorzichtig door het schuim en daarna de witte wijnazijn. 
  • Schep de stijfgeklopte eiwitten op de met bakpapier beklede bakplaat in een cirkel.
  • Plaats de bakplaat in het midden van de voorverwarmde oven en verlaag de temperatuur direct naar 120°C. Bak de pavlova 1 uur en 45 minuten. 
  • Zet de oven uit, laat de ovendeur gesloten en laat de pavlova afkoelen. 
  • Schuif/leg de afgekoelde pavlova op een groot plat bord of plank.
  • Klop de slagroom samen met 1 eetlepel fijne kristalsuiker en 1 stick espressopoeder (bijna) stijf. 
  • Verdeel de slagroom over de pavlova. 
  • Bestrooi de pavlova met wat cacaopoeder (dit gaat het makkelijkst met een theezeefje)
  • Serveer. 



Reacties