Appel-walnotentaartjes

Appel-walnotentaartje
 


Er zijn veel dingen waar ik ontzettend blij van word. Het eten van verse appeltaart na het maken van een frisse & zonnige herfstwandeling is zo’n blijmakertje. Genietend in de herfstzon beleef ik dan echt een heerlijk gelukzalig (verwen)momentje. Maar hoewel het weer deze winter behoorlijk herfstachtig is, zit een lekkere wandeling er op het moment niet in: de regen komt om de haverklap met bakken uit de hemel vallen en de herfststormen gieren rond mijn huis.

Gelukkig zijn appeltaarten ook uitermate geschikt voor dagen met slecht weer. En wat is er nu fijner dan op een regenachtige dag heerlijk in je keuken bezig te zijn, terwijl de warme & zoete geuren van appel en kaneel je huis vullen? Geloof mij maar, dit werkt uitstekend voor je humeur. Afgelopen week heb ik dan ook met veel plezier deze appel-walnotentaartjes gebakken.

En ze zijn werkelijk om van te smullen. De combinatie van appel en walnoten is verrukkelijk en de gemalen walnoten in de taartbodempjes maken de taartjes extra rijk van smaak. Dus terwijl buiten de regen tegen de ramen sloeg, zat ik heerlijk in een warme trui op de bank te genieten van mijn herfsttaartje en had ik toch even een verwenmomentje te pakken.

Tip: in dit recept karamelliseer ik de walnoten eerst en verdeel ze daarna over de taartjes, maar het is ook erg lekker om de noten te roosteren in een koekenpan en ze dan over de taartjes te strooien. Je kunt ze natuurlijk ook onder de appelblokjes mengen voordat je deze in de taartvormpjes schept. Gebruik voor de vulling stevige friszure appels, zoals Jonagold, Goudrenet, Elstar of Granny Smith.


Ingrediënten

  • 250 g walnoten
  • 200 g bloem, gezeefd
  • 500 g kristalsuiker
  • 100 g roomboter
  • 1 ei (L)
  • 1 kilo appels
  • 1 tl kaneel
  • 9 tl custardpoeder
  • 75 ml appelsap

Extra nodig
9 ingevette taartvormpjes van 10 centimeter doorsnee, huishoudfolie, ronde uitsteker van minimaal 12 centimeter doorsnee, keukenmachine
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 35-40 minuten oven, 1 ½ uur wachten

Werkwijze

  • Maal 100 g walnoten fijn (tot poeder) in een keukenmachine.
  • Kneed een samenhangend deeg van de fijngehakte walnoten, de bloem, 125 g kristalsuiker, de boter het ei en een snufje zout.
  • Rol een bal van het deeg, verpak deze in huishoudfolie en laat hem minimaal 45 minuten rusten in de koelkast.


  • Schil de appels, snijd ze in blokjes en schep ze om met 75 g kristalsuiker en 1 theelepel kaneel.
  • Verwarm de oven voor op 200°C (boven- en onderwarmte).
  • Rol het deeg uit tot een lap van ongeveer ½-1 centimeter dik en steek er met de ronde uitsteker cirkels uit.
  • Bekleed de taartvormpjes met het deeg en bestrooi elk bodempje met een theelepel custardpoeder.
  • Schep flinke hoopjes appelblokjes in de vormpjes. Druk goed aan.
  • Bak de appeltaartjes in de voorverwarmde oven in ongeveer 35-40 minuten goudbruin en gaar.
  • Laat de taartjes in de vormpjes volledig afkoelen op een rooster. Verwijder als de taartjes helemaal koud zijn pas de vormpjes.


  • Hak 150 g walnoten grof.
  • Smelt in een pan met dikke bodem 300 g suiker in het appelsap. Roer tot de suikerstroop goudbruin kleurt.
  • Haal de pan van het vuur en meng de grofgehakte walnoten door de karamel. Verdeel de karamelnoten daarna snel over de taartjes.
  • Serveer direct.

 


Appel-walnotentaartjes


Bron recept: Appeltaart, Janneke Philippi

Reacties

  1. Appels en walnoten zijn zeker een goede combinatie. Alle noten zijn trouwens lekker bij appels. Je kunt ook eens pistache nootjes proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de walnoten-apprltaartjes gemaakt,maar denk dat ik iets fout heb gedaan. De caramel die ik als laatste over de appel deed wat heel hard geworden en de volgende dag waren de taartje nat en er stond vocht onder. Dus alles weg gegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Heb je alleen de noten door de karamel gehaald, of de karamel echt over de appeltaartjes gegoten? Ikzelf heb alleen de noten gekarameliseerd en deze over de taartjes verspreid.
      Het is dermate lang geleden dat ik deze taartjes gemaakt heb dat ik niet precies meer weet hoe ze een dag na het bakken erbij lagen, maar nat waren ze zeker niet.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  3. Ik heb hetzelfde probleem. Alleen was de karamel juist niet heel hard bij mij, waarschijnlijk te zacht. Ik heb minder karamel gebruikt dan in het recept (200g suiker, 50ml sap) en ook niet allrs hiervan op de taartjes gedaan. Maar toch kwam al na een uur het water onder de taartjes uitlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Wat ontzettend vervelend om te horen! Ik zal binnenkort eens naar het recept kijken, en kijken waar ik het wellicht aan kan/moet passen.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten