Honingcakejes met kamille

Honingcakejes met kamille

 

'Tijd' is maar een raar fenomeen. Gedurende mijn zwangerschap ging de tijd soms razendsnel en vlogen voor mijn gevoel die 9 maanden voorbij. Terwijl op sommige momenten de tijd ook weer tergend traag ging en ik het gevoel had al 2 jaar zwanger te zijn. Nu mijn zoon er eenmaal is gaat de tijd meer dan razendsnel. Vandaag is het alweer 10 weken geleden dat hij geboren werd. Weken die werkelijk in een oogwenk voorbij zijn gevlogen. 

Het is op de kop af ook 10 weken geleden dat de meest fantastische kraamverzorgende ons huis binnen kwam stappen: Christa van Kraamzorg Zuid-Gelderland. Zij heeft ervoor gezorgd dat mijn kraamweek een gouden randje kreeg. Wat een kraamtopper was zij. We denken nog heel vaak aan haar, vooral wanneer er een kop dampende kamillethee voor mijn neus staat: het was haar favoriete thee (ze dronk niets anders) en inmiddels ook die van mij. 

Het leek mij dan ook niet meer dan passend om mijn bevallingsverlof af te sluiten met een traktatie waarin kamillethee verwerkt zit. En omdat kamille en honing nu eenmaal heel goed samengaan, viel mijn keuze op deze honingcakejes. De verrukkelijke kleine cakejes zijn lekker zoet en mede dankzij de zachte & luchtige honing-botercrème happen ze echt heerlijk weg. Op een zeldzaam rustig moment heb ik ervan zitten genieten, die paar minuten voor mijzelf waren pure verwennerij. Dat heeft moeder worden mij ook gebracht: ik ben tijd echt gaan leren waarderen.


Ingrediënten

  • 175 ml water
  • 3 zakjes kamillethee
  • 240 g boter, zacht
  • 230 g fijne kristalsuiker
  • 180 g honing
  • ¼ tl vanille-extract
  • 1 ei (L)
  • 1 eidooier (L)
  • 210 g patentbloem
  • ¼ tl zout
  • 2 el koud water
Extra nodig
Nordic Ware Brownie Bundt Pan, spuitzak, spuitmondje
Tijd (ongeveer)
40 minuten bereiding, 20 minuten oven, 1 uur wachten

Werkwijze

Cakejes
  • Verwarm de oven voor op 180ºC (boven- en onderwarmte). Vet de bakvorm goed in en bestuif hem met bloem. Klop de overtollige bloem eruit. Zet apart.
  • Breng 175 ml water aan de kook. Hang de 3 theezakjes in het kokende water en laat ze 5 minuten trekken.
  • Verwijder de theezakjes en laat de thee afkoelen tot lauw. Zet apart.
  • Klop 115 g zachte boter met 150 g fijne kristalsuiker romig.
  • Voeg 130 g honing en ¼ tl vanille-extract toe. Klop dit goed erdoor.
  • Klop in een andere kom 1 ei, 1 eidooier en de thee door elkaar.
  • Zeef boven een andere kom 210 g patentbloem en ¼ tl zout. Roer door elkaar met een garde.
  • Voeg op lage snelheid het eimengsel afwisselend met de bloem toe aan het botermengsel, tot alles is opgenomen.
  • Stop met kloppen als alles goed gemengd is.
  • Vul de holtes van de bakvorm voor ¾ met het beslag. Klop met de bakvorm op je werkblad om eventuele luchtbellen te verwijderen.
  • Plaats de bakvorm in het midden van de voorverwarmde oven en bak de cakejes in ongeveer 20 minuten goudbruin en gaar.
  • Laat de cakejes 5 minuten afkoelen in de bakvorm en stort ze dan op een taartrooster.
  • Maak de bakvorm schoon, vet hem opnieuw in en bestuif met bloem. Vul de vorm met het resterende beslag en bak de cakejes zoals hierboven beschreven.

Botercrème
  • Klop 125 g zachte boter met 80 g fijne kristalsuiker en 50 g honing in ca. 10 minuten op de hoogste stand romig. Klop net zo lang totdat je geen suikerkristallen meer voelt.
  • Voeg halverwege 2 eetlepels koud water toe.

Opmaken
  • Snijd de cakejes horizontaal doormidden.
  • Vul een spuitzak met een spuitmondje naar keuze met de botercrème en spuit op de onderste helft van de cakejes een dopje crème.
  • Leg de bovenste helft van de cakejes erop en druk zachtjes aan.
  • Serveer.





Bron recept: Nordic Ware

Reacties

Een reactie posten