Geboorte cookie cups

Geboorte cookie cups
 

Sinds 7 weken staat mijn leven op z’n kop... Natuurlijk wist ik dat de geboorte van onze zoon mijn hele leven zou veranderen, maar dat het bijna onmogelijk zou worden om naast de zorg voor hem ook andere ballen in de lucht te houden, dat was toch wel een verrassing. Ik krijg bijna niets meer voor elkaar, voor de baby zorgen is echt een heel karwei. Ik mis veel slaap, sta constant ‘aan’, het huishouden blijft grotendeels liggen, mijn sociale leven bestaat niet meer en mijn hobby’s zijn helaas in de ijskast geparkeerd. Mijn dagen vullen zich vanzelf in. Ik moet echt nog leren om geen hoge verwachtingen aan mezelf (en de dag) te stellen, en mezelf erbij neer leggen dat ik niet meer alles van mijn to-do lijstje kan doen zoals ik dat vroeger gewend was. 

Maar het is het allemaal waard. Mijn zoon knuffelen, voeden, liefde geven, voorlezen... het maakt elke dag tot een feestje en zorgt voor héél veel genietmomentjes. En als je dan zijn lachjes ziet, dan stroomt je hart echt over van geluk (het laat je de ellende met darmkrampjes en reflux meteen vergeten). 

Gelukkig zag ik afgelopen week eindelijk voor de eerste keer kans om tussen de bedrijven door even wat tijd in mijn keuken door te brengen. Heerlijk! En omdat ik nooit genoeg krijg van beschuit met muisjes, besloot ik een draai te geven aan deze traditionele geboorte-traktatie en deze geboorte cookie cups te bakken. Het resultaat: verrukkelijke koekjes die zijn bedekt met een zachte & luchtige Zwitserse meringue botercrème en zijn versierd met krokante (blauwe) muisjes. Pure verwennerij.

 

Geboorte cookie cups


Ingrediënten

  • 415 g boter
  • 275 g fijne kristalsuiker
  • 100 g lichte basterdsuiker
  • 155 g patentbloem
  • 50 g Zeeuwse bloem
  • ¼ tl zuiveringszout
  • ¼ tl bakpoeder
  • 1 ei
  • 3 ½ tl vanille-extract
  • 90 g eiwit
  • zout
  • blauwe of roze muisjes
Extra nodig
1-2 cupcakebakblikken voor mini-cupcakes (24 stuks), spuitzak, spuitmondje, thermometer
Tijd (ongeveer)
60 minuten bereiding, 12 minuten oven, 2 uur wachten

Werkwijze

Cookie cup deeg
  • Maak de cookie cups.
  • Vet het cupcakebakblik goed in met boter. Plaats in de koelkast.
  • Smelt 115 g boter op laag vuur in een steelpan.
  • Giet de gesmolten boter in een mengkom. Voeg, terwijl de boter nog heet is, 85 g fijne kristalsuiker en 100 g lichte basterdsuiker toe en roer door elkaar, tot het goed gemengd is. Laat het mengsel een paar minuten afkoelen.
  • Zeef ondertussen 155 g patentbloem, 50 g Zeeuwse bloem, ¼ tl zuiveringszout, ¼ tl bakpoeder en een snuf zout boven een andere kom. Roer deze ingrediënten met een garde door elkaar en zet apart.
  • Voeg 1 ei toe aan het afgekoelde botersuikermengsel en klop dit er goed door.
  • Klop er ½ tl vanille-extract doorheen.
  • Voeg het bloemmengsel toe aan het botersuikermengsel en mix door elkaar, tot alles goed gemengd is. Dek de kom af met huishoudfolie en laat het deeg 1 uur rusten in de koelkast.

Cookie cups bakken

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte).
  • Verdeel het deeg in (ca. 36-38) stukjes van 14 g en rol elk stukje tot een balletje.
  • Leg in elke holte van het cupcakebakblik een balletje.
  • Bak de cookie cups in ongeveer 12 minuten in het midden van de voorverwarmde oven goudbruin.
  • Haal het bakblik uit de oven en druk meteen (met bijvoorbeeld de zijkant van een deegroller of een koffiecapsule) een holte in elke cookie cup.
  • Laat de cookies afkoelen in het bakblik en haal ze er dan uit (met behulp van een mes gaat dit heel gemakkelijk, of draai het bakblik om en tik ze eruit).

Botercrème

  • Doe 90 g eiwit samen met 190 g fijne kristalsuiker en een snuf zout in een hittebestendige kom.
  • Zet de kom op een pan met kokend water en verwarm het eiwitmengsel au bain-marie al roerend tot 70°C. De suiker moet helemaal opgelost zijn.
  • Haal de kom van de pan en klop het mengsel vervolgens met een mixer stijf. Klop door tot de Zwitserse meringue op kamertemperatuur is.
  • Voeg al kloppend lepel voor lepel 300 g zachte boter toe aan de meringue. Voeg niet alles in één keer toe, maar neem de tijd om de boter goed op te laten nemen door de meringue.
  • Klop de crème na het toevoegen van de laatste boter nog enkele minuten door, tot deze mooi luchtig is en alle boter is opgenomen.
  • Voeg 3 tl vanille-extract toe en klop deze erdoor.

Opmaken
  • Vul een spuitzak met rond glad spuitmondje met de botercrème.
  • Spuit in de holte van elke cookie cup een klein beetje crème.
  • Strooi hier wat muisjes over.
  • Spuit vervolgens een toef crème op elke cookie cup en wentel de cookie cups door de muisjes (of bestrooi ze).
  • Serveer.


Reacties

  1. Gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje, veel geluk samen!
    Ik had nog gehoopt dat de kleine bij de cookies op de foto stond…😉

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van h💙rte gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nog van harte gefeliciteerd met jullie zoontje, en wat een ontzettend leuke traktatie zeg !!!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten