Hazelnoot madeleines met Frangelico-room

Hazelnoot madeleines met Frangelico-room

 

Mijn vakantie naar Frankrijk zit er inmiddels weer op. Tien dagen lang heb ik genoten van de rust en de vele bezienswaardigheden die Normandië te bieden heeft. Mijn vriend was al vaker in deze streek geweest en leerde mij (het Normandië-groentje) de omgeving en haar geschiedenis kennen. Ik op mijn beurt liet mijn vriend kennis maken met de Franse patisserie. En dat was hard nodig, want ik kwam er achter dat hij bijvoorbeeld nog nooit (!) in zijn leven madeleines gegeten had. Hij wist niet eens wat een madeleine was. 

Dus bij de eerste de beste supermarché heb ik meteen een familiezak met deze schelpvormige cakejes gekocht. En nee, dit zijn natuurlijk niet de lekkerste exemplaren, maar de meeste Nederlanders hebben madeleines leren kennen via de Franse supermarkt-variant. 

Eenmaal thuis heb ik meteen mijn madeleine-bakvorm uit de kast getrokken en ben ik zelf aan de bak gegaan (met een recept van Jamie Oliver). Het resultaat was verrukkelijk, en dat beaamt ook mijn vriend (met volle mond). Vooral de combinatie met de Frangelico-room (waar je de madeleines lekker in kunt dippen) viel erg in de smaak. Het vakantiegevoel begint helaas alweer weg te ebben, maar met deze madeleines proberen we het Frankrijk-gevoel nog een beetje vast te houden.

Tip: dit recept is goed voor zo’n 35-40 madeleines 

 

Hazelnoot madeleines met Frangelico-room

Ingrediënten

  • 185 g boter, zacht
  • 460 ml slagroom
  • 1 el honing
  • 185 g patentbloem
  • 1 volle tl bakpoeder
  • 80 g hazelnootmeel
  • 4 eieren (L)
  • 150 g fijne kristalsuiker
  • 20 g rietsuiker
  • 60 g poedersuiker
  • ¼ tl vanillepoeder
  • 75 ml Frangelico
Extra nodig
Madeleinebakvorm voor 12 grote madeleines, spuitzak, fijne zeef, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 8 minuten oven (per batch), 2 uur wachten

  • Maak eerst de beurre noisette.
  • Doe 185 g zachte boter in blokjes in een steelpan en laat op halfhoog vuur smelten. Als de boter volledig gesmolten is zal ze gaan borrelen en schuimen. De boter zal steeds iets verder verkleuren en je zal bruine spikkeltjes op de bodem van de pan zien ontstaan (dit komt omdat de wei verbrandt). Het vet van de boter zal een mooie karamel-achtige/hazelnootbruine kleur krijgen.
  • Haal de pan van het vuur als de boter een mooie hazelnootbruine kleur heeft en voeg 60 ml slagroom en 1 el honing toe. Roer goed door.
  • Giet de boter door een fijne zeef in een kom. Roer rustig door tot de boter is afgekoeld.
  • Zet apart.

  • Zeef 185 g patentbloem met 1 volle theelepel bakpoeder (dus niet afgestreken) boven een kom.
  • Voeg 80 g hazelnootmeel toe en roer deze er goed door met een garde.
  • Zet apart.

  • Doe 4 eieren samen met 150 g fijne kristalsuiker en 20 g rietsuiker in een kom.
  • Klop op hoge snelheid tot een licht en zeer luchtig mengsel, dit duurt ongeveer 10 minuten.
  • Voeg de beurre noisette toe en klop kort door.
  • Voeg het bloemmengsel toe en spatel deze luchtig door het beslag.
  • Dek de kom af met folie en plaats minstens 2 uur in de koelkast.

  • Verwarm de oven voor op 200°C. Vet de madeleinevorm goed in met boter en bestuif met bloem.
  • Vul een spuitzak met het madeleinebeslag en spuit in elke holte van de bakvorm een hoopje beslag (ongeveer ter grote van een volle eetlepel).
  • Bak de madeleines in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 8 minuten goudbruin en gaar.
  • Haal de madeleines uit de oven en laat afkoelen.

  • Maak de Frangelico-room.
  • Doe 400 ml slagroom samen met 60 g poedersuiker, ¼ tl vanillepoeder en 75 ml Frangelico in een koele kom.
  • Klop tot de room dik genoeg is om zachte pieken te vormen (je klopt de slagroom dus niet helemaal stijf).
  • Doe de room in een kom en serveer deze samen met de madeleines.




Hazelnoot madeleines met Frangelico-room



Reacties