Hazelnootcakejes

Hazelnootcakejes

De herfst. Misschien wel mijn meest favoriete seizoen (mits het niet continu regent natuurlijk). Het is zo’n heerlijke knusse periode. Ik kan echt genieten van het halen van een frisse neus in de kleurrijke natuur, van gezellige avonden op de bank doorbrengen gekleed in een warme wollen trui (en dito sokken), en last but not least: mijn huis vullen met de verrukkelijke warme geuren van herfstgebak. En wat is nu een ingrediënt wat zich uitstekend leent voor een herfstbaksel? De hazelnoot natuurlijk. 

Voordat ik ging samenwonen met mijn vriend had ik een hazelaar in mijn achtertuin staan, zodat ik mijn eigen notenvoorraad kon verzamelen. Inmiddels ben ik weer gewoon aangewezen op de supermarkt of notenwinkel. Maar dat deert niet, deze hazelnootcakejes smaakten er namelijk niet minder om. Dankzij de geroosterde hazelnoten en praliné zijn deze cakejes echt ongelooflijk rijk van smaak. De zachte en romige topping van hazelnootpasta & mascarpone zorgt voor de perfect finishing touch. Elke hap is echt een verrukkelijke mix van knapperigheid, romigheid en een goddelijk aroma. Zelfs de meest gure herfstdag wordt met deze lekkernij nog aangenaam lekker.


Ingrediënten

  • 395 g blanke hazelnoten (gepeld) + extra voor garnering
  • 1 vanillestokje
  • 130 g fijne kristalsuiker
  • 30 g water
  • 100 g melkchocolade
  • 20 g pure chocolade
  • 150 g boter, zacht
  • 125 g poedersuiker
  • 80 g lichtbruine basterdsuiker
  • 30 g hazelnootolie
  • 30 g slagroom
  • 75 g eidooiers (ca. 4 stuks)
  • 105 g eiwitten (ca. 3-4 stuks)
  • 100 g bloem
  • 250 g mascarpone
  • 200 g chocolade-hazelnootpasta (bijv. Nutella)
Extra nodig
10 kleine cakevormpjes van 9x6 cm, bakpapier, bakplaat, foodprocessor, vijzel, spuitzak, plat spuitmondje
Tijd (ongeveer)
> 60 minuten bereiding, 30 minuten oven, 2 uur wachten


  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Bekleed een bakplaat met bakpapier en verspreid hier de 395 g hazelnoten over, plus wat extra hazelnoten voor de garnering.
  • Rooster de hazelnoten ca. 10 minuten in het midden van de voorverwarmde oven, of tot ze mooi goudbruin zijn.
  • Haal de bakplaat uit de oven en zet apart.

  • Splijt het vanillestokje open in de lengte en schraap het merg er uit.
  • Doe 130 g fijne kristalsuiker samen met 30 g water en het vanillemerg in een steelpan. Plaats de pan op laag vuur en roer tot de suiker is opgelost. Draai het vuur hoog.
  • Breng het mengsel aan de kook en kook, zonder te roeren, tot het mengsel een diepe karamelkleur heeft.
  • Voeg 150 g van de geroosterde hazelnoten toe en roer tot ze helemaal bedekt zijn met karamel.
  • Schep de karamel met hazelnoten op de met bakpapier beklede bakplaat. Laat helemaal koud worden.
  • Breek de afgekoelde karamel in stukken in maal ze in de foodprocessor tot er een smeuïge praliné-pasta ontstaat.
  • Smelt 100 g melkchocolade en 20 g pure chocolade au bain-marie.
  • Schenk de praliné-pasta in een kom en voeg de gesmolten chocolade toe. Roer goed door elkaar. Zet de praliné apart.

  • Maal 120 g van de geroosterde hazelnoten tot fijne kruimels in de foodprocessor. Zet dit hazelnootmeel apart.
  • Stamp 125 g van de geroosterde hazelnoten tot kleine stukjes met behulp van een vijzel. Zet apart.

  • Verwarm de oven voor op 160°C. Vet de cakevormpjes in met boter en bekleed ze met een strook bakpapier (die je aan beide lange zijden over de rand laat hangen).
  • Klop in een ruime mengkom 150 g zachte boter met 125 g poedersuiker en 35 g lichtbruine basterdsuiker romig.
  • Voeg 30 g hazelnootolie en 30 g slagroom toe en klop dit goed erdoor.
  • Klop er 75 g eidooiers door.
  • Voeg 100 g van de praliné toe en klop deze erdoor.
  • Spatel er 120 g hazelnootmeel door.
  • Klop in een schone en vetvrije kom 105 g eiwitten met 45 g lichtbruine basterdsuiker tot stijve pieken.
  • Spatel de eiwitten luchtig door het beslag.
  • Zeef 100 g bloem boven het beslag en spatel deze erdoor.
  • Spatel ten slotte 125 g fijngestampte hazelnoten door het beslag.
  • Vul de cakevormpjes met het beslag. Strijk glad.
  • Bak de cakejes ca. 30 minuten in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Laat 20 minuten afkoelen in de cakevormpjes en haal ze er dan voorzichtig uit.
  • Plaats de cakejes op een rooster om helemaal af te koelen.

  • Spatel 250 g mascarpone met 200 g hazelnootpasta en 50 g praliné door elkaar.
  • Vul een spuitzak (met een plat spuitmondje) met het mascarponemengsel.
  • Spuit het mengsel in golfjes over de cakejes.
  • Decoreer met (grof gehakte) geroosterde hazelnoten.
  • Serveer. 

 

 

 

 

Bron recept: gebaseerd op een recept van Christophe Felder & Camille Lesecq, Welkom in de wereld van de patisserie!



Reacties

  1. Beste Tessa,

    Op een druilerige dag als vandaag, zie ik dit heerlijke recept voorbij komen. Wat ik me alleen afvraag wat je bedoelt met cakevormpjes van
    9x6 cm?
    Graag hoor ik van je.
    Groet,
    Jozephina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Jozephina,
      Dit zijn afmetingen van elk cakevormpje, 9 (lengte) bij 6 (breedte) centimeter. Hier heb ik er 10 van gebruikt, om 10 individuele cakejes te maken. Het zijn dus cakevormen, maar dan in een heel klein formaat. Degene die ik gebruikt heb zijn van het merk Patisse, maar ik heb ze al enige tijd, dus ik weet niet of ze nog te koop zijn.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten