Advocaat taartjes

Advocaat taartjes
Ik kende het eigenlijk alleen van de verjaardag van mijn oma: advocaat.  Als enige in de familie vond ze het lekker. Ik zie haar nog in haar leunstoel zitten met een glaasje van deze gele dikvloeibare likeur met een flinke toef slagroom in de ene hand, en een lepeltje in de andere. Hoewel ik het drankje één keer in een paasrecept  verwerkt heb, is het voor mij echt iets uit vervlogen tijden. Een ouwe-wijvendrankje. 

Maar toen ontmoette ik mijn vriend en zijn familie. En zij zijn echt dol op advocaat. Of er nu iets te vieren valt of niet, de fles advocaat komt regelmatig op tafel en wordt in een mum van tijd soldaat gemaakt. Iedereen zit aan tafel of op de bank te lepelen. Ze vinden het maar vreemd dat ik er geen fan van ben. 

Enkele weken voor Pasen begon mijn vriend mij aan mijn hoofd te zeuren of ik alsjeblieft een advocaatslof voor hem wilde maken. Alsjeblíéeeeeeft. Hoewel het zeuren niet ophield, heb ik het idee lang voor mij uit kunnen schuiven… maar uiteindelijk kon ik er niet meer omheen en moest het er toch van komen. Om hem een beetje te plagen heb ik geen slof gemaakt maar advocaat taartjes. En guess what? … ik vond ze nog lekker ook! Omdat de advocaat in het recept goed gemengd wordt met andere ingrediënten is de sterke smaak die ik niet lekker vind verdwenen. Wat blijft zijn heerlijke taartjes waar mijn vriend, ik en mijn schoonfamilie heerlijk van hebben zitten smullen. 


Ingrediënten
  • 210 g boter, zacht
  • 105 g witte basterdsuiker
  • 105 g lichtbruine basterdsuiker
  • 9 g bakpoeder
  • 290 g patentbloem
  • 3 eidooiers (L)
  • 500 ml melk
  • 160 g fijne kristalsuiker
  • ¼ tl vanillepoeder
  • 45 g custardpoeder
  • 240 g advocaat + extra voor garnering
  • 4 blaadjes witte gelatine
  • 250 ml slagroom
  • 250 g mascarpone
Extra nodig
10 ronde taart/bakringen van 8 cm doorsnee en 2 cm hoog, ronde uitsteker van 8 cm doorsnee, bakplaat, bakpapier, huishoudfolie, spuitzakken
Tijd (ongeveer)
> 60 minuten bereiding, ca. 18 minuten oven, > 60 minuten wachten 

  • Maak de taartbodempjes.
  • Klop 210 g zachte boter met 105 g witte- en 105 g lichtbruine basterdsuiker goed door elkaar.
  • Meng er 9 g bakpoeder, een snuf zout en een snuf zuiveringszout door.
  • Meng er vervolgens 290 g bloem door.
  • Voeg 1 eidooier toe en kneed tot een mooi samenhangend deeg. 
  • Verpak het deeg in huishoudfolie en laat het minstens 1 uur in de koelkast rusten. 

  • Maak de banketbakkersroom.
  • Breng 400 ml melk met 50 g fijne kristalsuiker op laag vuur aan de kook.
  • Roer in een kommetje 100 ml melk met 50 g fijne kristalsuiker, 45 g custardpoeder, ¼ tl vanillepoeder en 2 eidooiers door elkaar tot een glad papje. 
  • Giet een deel van de hete melk over het koude melkmengsel en roer goed door elkaar. 
  • Giet dit vervolgens terug bij de hete melk. Laat de room op laag vuur, onder voortdurend roeren, 2 minuten zachtjes doorkoken.
  • Voeg 45 g advocaat toe en roer goed door.  
  • Giet de banketbakkersroom over in een ondiepe schaal, dek af met huishoudfolie (druk de folie op de room) en laat afkoelen.

  • Week 4 blaadjes witte gelatine in ruim koud water. 
  • Verwarm de oven voor op 180°C. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Plaats de 10 bakringen op de bakplaat.
  • Haal het deeg uit de koelkast en kneed het kort door.
  • Rol het op een met bloem bestoven werkblad uit tot 8-9 millimeter dikte. 
  • Steek met de ronde uitsteker 10 plakjes uit het deeg.
  • Leg de deegplakjes in de bakringen. 
  • Klop wat van de banketbakkersroom los en vul een spuitzak met de room.
  • Spuit in het midden van ieder deegplakje een hoopje banketbakkersroom. Zorg ervoor dat er tegen de ring een rand van 1 centimeter vrij blijft.
  • Bak de taartbodempjes in het midden van de voorverwarmde oven in ongeveer 18 minuten goudbruin en gaar. 
  • Verwijder na het bakken onmiddellijk en heel voorzichtig de ringen (pas op: heet!)
  • Laat de taartbodempjes afkoelen op de bakplaat.

  • Klop 325 g banketbakkersroom los.
  • Klop in een andere kom 150 ml slagroom met 15 g fijne kristalsuiker stijf.
  • Spatel eerst een deel van de slagroom door de losgeklopte banketbakkersroom. Spatel vervolgens de rest van de slagroom er door. 
  • Spatel er vervolgens 140 g advocaat door. 
  • Verwarm de gelatine met een klein beetje aanhangend water in een steelpan tot hij is opgelost. 
  • Spatel de gesmolten gelatine door het room mengsel (de zgn. Zwitserse room). 
  • Dek de room af met huishoudfolie en laat in de koelkast opstijven tot een spuitbare massa. 

  • Vul een spuitzak met de Zwitserse room en spuit dit op de taartbodempjes. 
  • Klop 250 g mascarpone met 100 ml slagroom, 45 g fijne kristalsuiker en 55 g advocaat tot een stevig mengsel. 
  • Vul een spuitzak met het mengsel en spuit toefjes op de taartjes.
  • Versier de taartjes naar keuze (met bijvoorbeeld advocaat en chocolade).


Reacties

  1. Super leuk dat je een recept met advocaat laat zien! Deze ga ik zeker een keer maken, dank je wel! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doe je geen amandelspijs door het deeg zoals je meestal in slofjes doet? Ze zien er heerlijk uit, hoop ze te maken voor de kerst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi!
      Amandelspijs is 1 van de vele vullingen die je op een sloffen/taartbodem kan spuiten. Banketbakkersroom is ook een lekkere optie, of ook bijvoorbeeld frangipane.
      Deze keer heb ik dus voor banketbakkersroom gekozen ;)
      Alvast hele fijne feestdagen!
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen
  3. Dag Tessa, in het recept spreek je enkel over taartbodems maar op de foto zie ik dat het taartje precies toch ook een opstaande rand heeft of klopt dat niet? Je gebruikt taartvormpjes van 8 cm en ook een uitsteker van 8 cm, dus geen opstaande randen dan?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten