Kruidnoten pudding

Kruidnoten pudding

 

Kruidnoten. Ik kan er geen genoeg van krijgen. Vanaf het eerste moment dat ze in de schappen van de supermarkt liggen begin ik al te dromen & fantaseren over de lekkernijen die ik er mee kan maken. Meestal komen de nieuwe bak-ideetjes op onverwachte momenten, dus op verschillende plekken in mijn huis heb ik kladblokjes klaarliggen om ze meteen te noteren.

Het idee voor deze kruidnoten pudding kwam ’s nachts ineens bij mij binnen. De avond ervoor had ik zitten genieten van mijn home-made chipolatapudding en terwijl ik al (half) in dromenland verkeerde vroeg ik mezelf ineens af of deze pudding ook lekker zou smaken met kruidnootjes in plaats van fruit. Omdat ik van enthousiasme de slaap niet meer kon vatten, besloot ik die nacht om zo snel mogelijk met dit idee te gaan experimenteren.

Dit resulteerde diezelfde week nog in deze verrukkelijke kruidnoten pudding die zeer in de smaak viel bij mijn proef-panel. In deze heerlijke luchtige en zoete pudding heb ik amaretto en speculaaskruiden verwerkt en dankzij de kruidnootjes heb je een heerlijke seizoensgebonden variant op de klassieke chipolatapudding. Ik heb er voor gekozen om de pudding te garneren met opgeklopte slagroom en chocolade-kruidnoten, maar ik kan je vertellen dat de pudding ook fantastisch smaakt met wat chocoladesaus.

Tip: het is ook erg leuk om de pudding te serveren in glazen/glaasjes. Zo hoef je niet in spanning af te wachten of de pudding wel goed los komt uit zijn vorm, terwijl de puddinkjes toch feestelijk ogen.


Ingrediënten

  • 6 blaadjes witte gelatine (10 g)
  • 80 g water
  • 1 ½ tl speculaas/koekkruiden
  • 50 g kristalsuiker + 5 el
  • 1 ei
  • 4 eidooiers
  • 45 g amaretto
  • 250 g kleine kruidnootjes
  • 500 ml slagroom
  • eventueel (chocolade) kruidnoten & slagroom voor de garnering

Extra nodig
1 grote puddingvorm of meerdere kleine puddingvormpjes, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
30 minuten bereiding, 1 dag wachten

Werkwijze

  • Week de gelatine in 80 g koud water in een kommetje.
  • Meng de speculaaskruiden met 50 g kristalsuiker.
  • Klop het ei, de eidooiers en de speculaaskruiden-suiker au bain-marie op tot een romige crème.
  • Zet de kom met het eimengsel op je werkblad en klop het mengsel koud.
  • Plaats het kommetje met het water en de gelatine in de magnetron en verwarm dit ongeveer 25-30 seconden op vol vermogen, tot de gelatine gesmolten is. Roer even goed door. Je kunt de gelatine ook op laag vuur in een pannetje verwarmen tot deze is gesmolten.
  • Spatel de gelatine door het eimengsel en spatel er dan de amaretto door.
  • Klop de slagroom met 5 eetlepels suiker stijf.
  • Giet een gedeelte van het eimengsel bij de slagroom en spatel dit er luchtig doorheen.
  • Spatel vervolgens de rest van het eimengsel er door, tot alles goed gemengd is.
  • Spatel tenslotte 250 g kleine kruidnootjes door het mengsel.
  • Spoel de puddingvorm om met koud water en schep het mengsel erin. Strijk de pudding glad.
  • Dek de vorm af met wat huishoudfolie en laat de pudding 1 dag rusten in de koelkast, om op te kunnen stijven en om de smaken goed op elkaar te laten inwerken.
  • Stort de pudding door de vorm even in heet water te houden, er dan een omgekeerde platte schotel/bord op te leggen en ze samen om te draaien.
  • Verwijder daarna de puddingvorm.
  • Versier de pudding eventueel met wat (chocolade) kruidnoten en opgeklopte slagroom.




Reacties

  1. Hoi Tessa,
    Wat ziet deze pudding er heerlijk uit!
    Zou je de amaretto (als je deze niet in huis hebt) ook door een ander likeur kunnen vervangen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Corrien, je kunt de amaretto inderdaad door een andere likeur vervangen. In de chipolatapudding die ik gemaakt heb (en waar dit recept voor kruidnoten pudding op gebaseerd is), maak ik gebruik van een combinatie van rum en marasquin, maar je kunt natuurlijk kiezen voor een likeur die je zelf lekker vindt. Of alle likeuren/alcoholische dranken goed combineren met de kruidnoten weet ik niet, dat zou je even uit moeten proberen. Ik heb amaretto gebruikt omdat amandelen en kruidnoten heel goed combineren, voor een alcohol vrij dessert zou je de likeur ook kunnen vervangen door amandel-extract (zo'n 2 eetlepels schat ik zo). Succes ermee! Groeten Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten