Tiramisu

Tiramisu

 

De vraag die afgelopen week bij iedereen op de lippen lag: zomer o zomer, waar blijf je toch? Ik ben blij dat we niet te maken hebben met tropisch warme temperaturen, maar van al die regen heb ik inmiddels schoon genoeg. Je zou er bijna een zomerdip van krijgen. Gelukkig is er iets wat mij uit elke dip haalt: comfort food. En als er voor mij iets comfort food is, dan is dat wel tiramisu. Het dessert wat echt nooit maar dan ook nooit gaat vervelen en waar je mij ’s nachts voor wakker mag maken. Kant-en-klaar in een plastic bak(je) uit de supermarkt of zelfgemaakt, mooi opgemaakt op een bord in een restaurant gewoon in een saaie schaal: het maakt mij niet uit hoe ik mijn tiramisu eet, als ik het maar kan eten. 

Tijdens mijn zwangerschap was er een hele lijst aan etenswaren en dranken waar ik niets van mocht hebben, maar tiramisu is echt het enige wat ik negen maanden lang intens gemist heb. Kort na de bevalling is mijn vriend dan ook naar een Italiaans restaurant bij ons in de stad gereden om daar een portie te halen. De schat. Ik heb er nog nooit zó van genoten. 

Op dit blog heb ik al allerlei recepten voor verschillende soorten tiramisu gedeeld, maar nog nooit eentje voor de ‘gewone’ klassieke variant. Bij deze dus. Het resultaat is een verleiding die je niet kan weerstaan, de bodem van de schaal was bij ons in ieder geval in een mum van tijd bereikt. 

 

Tip: ik gebruikte de Piacelli Lange Vingers Tiramisu Speciale voor deze tiramisu.


Ingrediënten

  • 400 g espresso
  • 50 g fijne kristalsuiker
  • 100 ml amaretto
  • 120 g eidooiers
  • 100 g witte basterdsuiker
  • 500 g mascarpone
  • 80 g eiwitten
  • lange vingers
  • cacaopoeder
Extra nodig
Serveer-/ovenschaal van ca. 23x23 cm, zeefje, huishoudfolie
Tijd (ongeveer)
20 minuten bereiding, minstens 2 uur wachten

Werkwijze

  • Maak de espresso (of sterke oploskoffie) en meng hier 50 g amaretto en 50 g fijne kristalsuiker doorheen. Laat afkoelen.
  • Klop 120 g eidooiers met 100 g witte basterdsuiker en 50 g amaretto romig.
  • Roer 500 mascarpone met een spatel los en spatel deze vervolgens door de opgeklopte eidooiers. Spatel er eerst een beetje doorheen om familie te maken, vervolgens de rest.
  • Klop 80 g eiwitten in een vetvrije kom tot stijve pieken.
  • Spatel de eiwitten door de mascarponemassa. Spatel niet langer dan nodig om er een homogene massa van te maken.
  • Wentel een aantal lange vingers één voor één door het espressomengsel. Laat ze aan beide kanten de vloeistof opzuigen tot ze vochtig, maar niet volledig doorweekt zijn en uit elkaar vallen.
  • Verdeel de lange vingers over de bodem van de schaal. Zorg dat de bodem helemaal bedekt is.
  • Verdeel de helft van de mascarponemassa gelijkmatig over de lange vingers.
  • Wentel weer een aantal lange vingers door het espressomengsel. Bedek hier volledig de mascarponelaag mee.
  • Verdeel de resterende mascarponemassa over de lange vingers en strijk glad.
  • Dek de schaal af met huishoudfolie en laat minstens 2 uur opstijven in de koelkast.
  • Bestuif de tiramisu voor het serveren met wat cacaopoeder.





Bron recept: de inspiratie haalde ik uit het magazine ‘Meesterlijk van Robèrt’ (nr. 41 - 2023)

Reacties