Ahornsirooptaart met karamelbotercrème

Ahornsirooptaart met karamelbotercrème


Vandaag is het tijd voor een feestelijke taart. Een taart met kaarsjes. En dat heeft een speciale reden: vandaag, zondag 16 oktober 2022, bestaat mijn blog precies 10 jaar. Een feestelijke mijlpaal die ik gewoon niet geruisloos voorbij kon laten gaan. 

Tien jaar geleden kwam mijn blog online en plaatste ik de eerste 5 recepten. Het allereerste recept dat ik toen deelde was die van 'de appelcake van mijn moeder', en dat recept is nu nog steeds één van mijn favorieten! Inmiddels is mijn receptenarchief uitgegroeid tot 853 zoete verleidingen (inclusief de taart van vandaag). En dat aantal zal zeker nog groeien. Bakken, fotograferen en erover schrijven vind ik ook na 10 jaar nog steeds fantastisch om te doen. Ik heb gewoon de aller-leukste hobby(‘s). 

De keuze voor deze feesttaart was gelukkig niet moeilijk. Het recept is van Donna Hay en het stond al heel lang op mijn bak-to-do-lijstje. Hij past perfect in het seizoen, want de warme smaken van ahornsiroop & karamel passen (naar mijn bescheiden mening) namelijk echt fantastisch bij de herfst. Van zo’n lekker feesttaartje had ik 10 jaar geleden nog niet durven dromen. Hopelijk ga jij er net zo van genieten als dat wij hebben gedaan.


Ahornsirooptaart met karamelbotercrème


Ingrediënten

  • 560 g patentbloem
  • 3 ½ tl bakpoeder
  • 1025 g boter
  • 180 ml ahornsiroop
  • 600 g fijne kristalsuiker
  • 260 g lichte basterdsuiker
  • 2 tl vanille-extract
  • 7 eieren (L)
  • 80 ml melk
  • 250 ml water
  • 250 ml slagroom
  • 150 g pure chocolade
  • 2 tl zonnebloemolie
Extra nodig
2 ronde springvormen van 20 cm ø, bakpapier, suikerthermometer
Tijd (ongeveer)
> 60 minuten bereiding, ca. 80 minuten oven, minstens 6 uur wachten

Werkwijze

Cake
  • Maak eerst de cakes.
  • Verwarm de oven voor op 160°C (boven- en onderwarmte). Vet de 2 springvormen in en bekleed de binnenzijde (bodem en wand) met bakpapier. Zet apart.
  • Zeef 560 g patentbloem en 3 ½ tl bakpoeder boven een kom. Roer door elkaar met een garde. Zet apart.
  • Doe 525 g zachte boter samen met 180 ml ahornsiroop, 160 g fijne kristalsuiker en 260 g lichte basterdsuiker in een ruime kom.
  • Klop deze ingrediënten ca. 10 minuten tot een licht en romige mengsel.
  • Schraap zo nu en dan de wanden van de kom schoon.
  • Voeg één voor één 7 eieren toe. Klop na elke toevoeging goed door.
  • Voeg het bloemmengsel en 80 ml melk toe. Spatel dit luchtig door elkaar, tot het een homogeen beslag geworden is.
  • Verdeel het beslag over de twee springvormen. Strijk glad.
  • Plaats de vormen in het midden van de voorverwarmde oven en bak de cakes in ca. 80 minuten gaar. Een erin gestoken satéprikker moet er schoon uitkomen.
  • Laat de cakes 10 minuten afkoelen in de vorm. Haal ze daarna uit de vorm en laat ze helemaal koud worden op een rooster.

Karamel
  • Maak de karamel.
  • Doe 440 g fijne kristalsuiker samen met 250 ml water in een ruime steelpan.
  • Plaats de pan op laag vuur en roer tot de suiker is opgelost. Draai het vuur hoger.
  • Breng de suikersiroop aan de kook en kook, zonder te roeren, tot de suikerthermometer 172°C aangeeft. Dit kan ongeveer 15 minuten duren.
  • Doe ondertussen 250 slagroom in een andere pan. Verwarm dit lichtjes op laag vuur tot de room lauw is. Draai het vuur uit.
  • Haal de pan met de karamel van het vuur. Voeg de slagroom toe in een dunne straal en roer goed door elkaar met een garde. Let op: dit gaat spatten en bruisen en is heel erg heet.
  • Als de room is opgenomen plaats je de pan op laag vuur en roer je nog 30-60 seconden door.
  • Haal de pan van het vuur en giet de saus in een kom. Laat helemaal afkoelen.

Botercrème
  • Maak de botercrème.
  • Klop 500 g zachte boter in een kom ca. 6-8 minuten, tot een licht en romig mengsel.
  • Schraap de wanden van de kom schoon.
  • Voeg de afgekoelde karamel toe. Klop nog een paar minuten stevig door, tot alles goed gemengd is.

Opbouwen
  • Snijd de bovenzijde van de cakes af, zodat ze helemaal glad zijn.
  • Snijd elke cake horizontaal doormidden, zodat je in totaal 4 cakeplakken hebt.
  • Plaats 1 cakeplak op een taartschaal. Verdeel hier ca. 120 g van de botercrème over.
  • Plaats hier een cakeplak op. Herhaal de stappen met het glazuur en de cakelagen.
  • Spreid de resterende botercrème uit over de bovenzijde en de zijkant van de taart. Strijk zo glad als mogelijk.
  • Plaats de taart ca. 3-4 uur in de koelkast, zodat de botercrème op kan stijven en de taart goed koud wordt.

Chocolade
  • Hak 150 g pure chocolade fijn. Doe de fijngehakte chocolade samen met 2 tl zonnebloemolie in een hittebestendige kom.
  • Smelt de chocolade au bain-marie. Roer tot een gladde massa.
  • Haal de kom van de pan met water en laat afkoelen.

  • Haal de taart uit de koelkast en giet de afgekoelde chocolade gelijkmatig over de bovenkant. Duw eventueel voorzichtig wat chocolade over de rand om een drippy effect te creëren.
  • Koel de taart tot de chocolade gestold is.

  • Haal de taart ca. 30 minuten voor het serveren uit de koelkast.
  • Snijd de taart in dunne plakken.


Ahornsirooptaart met karamelbotercrème

Ahornsirooptaart met karamelbotercrème

Reacties

  1. Ha Tessa, gefeliciteerd met het 10-jarig jubileum van jouw blog!🥳
    Ik volg je al vanaf het begin. Heerlijk op zondagochtend in mijn luie stoel even lezen wat jou bezig houdt en welk lekkers je hebt gemaakt. Soms maak ik iets van jouw blog als het niet te ingewikkeld is. Vaker vind ik het gewoon leuk om te lezen hoe jij een geweldig baksel voorbereidt en opbouwt. Ik hoop dat je nog heel lang doorgaat en alle fans (waarvan ik er een ben) blijft verrassen met prachtige recepten. Veel liefs Jacky🥰

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jacky,
      Dank je wel voor je lieve woorden! Ik blog nog steeds met veel plezier, dus ik ga zeker nog heel lang door :)
      Heel veel groeten
      Tessa

      Verwijderen
  2. Wat een mooi jubileum, van harte gefeliciteerd! Je taart klinkt ook weer heerlijk en ziet er schitterend uit. Ik hoop je nog vaak te kunnen lezen.

    Tieneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Tieneke! Ik hoop je nog vaak te mogen begroeten op mijn blog.
      Groeten,
      Tessa

      Verwijderen

Een reactie posten