Winterse appelslof met tutti frutti & anijs

Winterse appelslof met tutti frutti & anijs

 

De nieuwjaarswensen zijn uitgesproken, de feestjes en etentjes zijn weer achter de rug, de kerstboom & kerstspullen worden vandaag opgeruimd, de teleurstelling over de misgelopen Staatsloterij miljoenen is alweer weggeëbd, en het gewone leven kan weer beginnen. Heerlijk. Ik ben benieuwd wat 2022 allemaal gaat brengen. 

Ik kan in ieder geval weer naar hartenlust in mijn keuken aan de gang, want ik heb een nieuwe oven gekocht (mijn oude heeft vorige week op eerste kerstdag de geest gegeven). Omdat mijn vriend en ik al ruim 20 maanden op zoek zijn naar een nieuwe woning, heb ik geen super-de-luxe exemplaar aangeschaft. Gewoon een simpel modelletje van de Ikea. Mijn oude oven was bijna identiek, en ik kon er prima mee uit de voeten. Zolang hij de temperatuur haalt die ik nodig heb en deze temperatuur gedurende de baktijd zo goed mogelijk vast kan houden, ben ik tevreden. That’s it. Natuurlijk wil ik ooit een oven met tiptoetsen…. maar met draaiknoppen werkt hij ook. En natuurlijk wil ik er ooit één met een zelfreinigingsfunctie… maar voor nu ben ik niet te beroerd om de oven na het gebruik met een doekje schoon te maken. Ooit koop ik mijn droomoven, maar nu nog even niet. 

Voor nu moet ik vooral wennen aan mijn nieuwe keukenvriend, elke oven is immers anders. Ik ken zijn plus- en minpunten nog niet, en dat betekent maar 1 ding: ik moet hem vaak gaan gebruiken, dan leren we elkaar pas echt goed kennen. Gelukkig is dat geen probleem. Mijn eerste baksel met de nieuwe oven is in ieder geval niet mislukt. Deze winterse appelslof met tutti frutti & anijs is echt fantastisch. De vele specerijen die in het deeg zijn verwerkt geven de slof een verrukkelijk aroma, evenals de banketbakkersroom met steranijs. De appels en tutti frutti geven een heerlijke frisse smaak. En omdat ik een groot liefhebber ben van anijs, mocht bij mij een flinke klodder anijsroom niet ontbreken. Het nieuwe jaar kon niet beter beginnen. 

 

Winterse appelslof met tutti frutti & anijs

 

Ingrediënten

  • 175 g roomboter
  • 100 g lichtbruine basterdsuiker
  • 155 g fijne kristalsuiker
  • zout
  • 5 eidooiers
  • 220 g bloem
  • 2 tl bakpoeder
  • 1 tl gemalen kaneel
  • 2 tl gemalen anijszaad + extra voor de anijsroom
  • ½ tl gemalen nootmuskaat
  • ½ tl gemalen zwarte peper
  • ½ tl gemalen kruidnagel
  • 1 tl gemalen gember
  • 400 ml melk
  • 10 stuks steranijs
  • 35 g maïzena
  • 100 ml slagroom
  • ca. 3 handappels
  • 100 g tutti frutti
  • ca. 175 g abrikozenjam
  • 2 el bruine rum
Extra nodig
Sloffenring, bakplaat, bakpapier, spuitzak, huishoudfolie, wokpan
Tijd (ongeveer)
45 minuten bereiding, 20-25 minuten oven, 1 nacht wachten

  • Maak het sloffendeeg.
  • Klop 175 g roomboter zacht en romig.
  • Voeg 100 g lichtbruine basterdsuiker en 75 g fijne kristalsuiker toe samen met een snuf zout.
  • Klop dit tot een gladde massa.
  • Meng er 1 eidooier door.
  • Zeef 220 g bloem, 2 tl bakpoeder, 1 tl gemalen kaneel, 2 tl gemalen anijszaad, ½ tl gemalen nootmuskaat, ½ tl gemalen zwarte peper, ½ tl gemalen kruidnagel en 1 tl gember boven een kom. Roer door elkaar met een garde.
  • Zeef dit mengsel boven het botermengsel en spatel het erdoor.
  • Kneed kort door tot een samenhangend deeg. Kneed echt niet te lang door: zodra er van het deeg een samenhangende bal gevormd kan worden is het goed.
  • Verpak het deeg in huishoudfolie en laat het 1 nacht rusten in de koelkast. Het specerijenaroma krijgt zo de tijd om in het deeg te trekken.

  • Maak de banketbakkersroom.
  • Doe 400 ml melk samen met 10 stuks steranijs in een pan. Breng langzaam aan de kook.
  • Haal de pan van het vuur, dek af met een deksel en laat 30 minuten trekken.
  • Doe 4 eidooiers samen met 80 g fijne kristalsuiker, 35 g maïzena en een scheut van de lauwe melk in een kom. Klop dit goed door elkaar.
  • Breng de resterende melk weer aan de kook.
  • Giet een deel van de kokende melk over het koude melkmengsel en roer goed door elkaar.
  • Giet dit vervolgens terug bij de hete melk. Laat de room op laag vuur, onder voortdurend voorzichtig roeren, 3 minuten zachtjes doorkoken.
  • Giet de banketbakkersroom over in een ondiepe schaal en laat afgedekt met huishoudfolie afkoelen. Zorg ervoor dat de folie direct op de room ligt, zodat er geen velvorming kan plaatsvinden.

  • Verwarm de oven voor op 180°C (boven- en onderwarmte). Bekleed een bakplaat met bakpapier.
  • Haal het sloffendeeg uit de koelkast, kneed kort door en rol het op een met bloem bestoven werkblad uit tot een dikte van 1 centimeter.
  • Druk met een sloffenring een passende deegplak uit het deeg (het deeg dat je overhoudt kan je invriezen voor later gebruik).
  • Plaats de deegplak op de bakplaat en plaats hier de sloffenring omheen.
  • Klop ongeveer 100 g van de banketbakkersroom los en vul er een spuitzak mee. Spuit de room in lange banen op de deegplak. Laat 2 cm van de rand vrij.
  • Bak de slof in ca. 20-25 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven.
  • Verwijder de sloffenring meteen na het bakken en laat de sloffenbodem afkoelen.

  • Klop 200 g van de banketbakkersroom los.
  • Klop 100 ml slagroom stijf.
  • Spatel de slagroom door de banketbakkersroom.
  • Vul een spuitzak met het roommengsel en spuit dit in lange banen op het midden van de slof.
  • Plaats de slof in de koelkast om de vulling op de laten stijven.

  • Schil 3 appels, snijd ze in vieren en verwijder de klokhuizen.
  • Snijd elke kwart in blokjes. Je hebt 250 g appelblokjes nodig.
  • Snijd 150 g tutti frutti in stukjes.
  • Doe de appelblokjes samen met de stukjes tutti frutti, 15 g boter en 50 g fijne kristalsuiker in een (wok)pan en verwarm dit op laag vuur.
  • Bak tot de appelblokjes wat zachter zijn geworden, vergeet niet regelmatig om te scheppen.
  • Laat het mengsel uitlekken in een vergiet.
  • Leg theedoek (of een aantal vellen keukenpapier) op je werkblad en spreid hier het appelmengsel over uit. Dep wat droog met keukenpapier.
  • Laat afkoelen.
  • Verdeel dit mengsel over de slof. Druk aan.

  • Breng in een steelpan de abrikozenjam met 2 el bruine rum op laag vuur aan de kook.
  • Wrijf de jam door een zeef en bestrijk er de appels en tutti frutti mee.
  • Serveer de slof met vers geklopte slagroom die je naar eigen smaak op smaak gebracht hebt met gemalen anijszaad. 


Winterse appelslof met tutti frutti & anijs

Reacties

  1. Mooi verhaaltje er bij geschreven Tessa. Succes met je nieuwe oven! ❣️

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou ja, ik had vandaag een opengebroken zak met tutti frutti en dacht wat zal ik ermee gaan doen. Ik in de planning stond een slof. Hoe toevallig allemaal. Laat je de tutti frutti niet een nacht wellen in water of de rum?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Annette,
      Ik vind het gewoon heel erg lekker om tutti frutti zo uit het zakje te eten (en dus ook zo meteen in m’n baksels te gebruiken), maar je kan de vruchten zeker ook wellen van tevoren!
      Groeten,
      Tesssa

      Verwijderen
    2. Ha ha zo herkenbaar. Ik ga hem van de week maken. Dank je wel.

      Verwijderen

Een reactie posten